טויוטה היברידית

המדינה מאריכה הטבת שווי שימוש לרכבי טויוטה היברידיים

שנת 2019 אמנם עלולה להיזכר בישראל כשנה אשר אופיינה לאורך רובה בהיעדרה של ממשלה מתפקדת ומערכות בחירות חוזרות ונשנות, אך אפילו במצב ביניים מתמשך זה, חוקים ותקנות מסוימות עוברים ומשתנים, ומעידים באופן מסוים על הכיוון הכללי אליו כולם מבינים שצריך לצעוד, לפחות בנושאים בהם שוררת הסכמה נרחבת דוגמת איכות הסביבה. כך, בנובמבר השנה האריכה רשות המסים של ישראל את הטבת שווי שימוש הניתנת למחזיקים ברכבים היברידיים "עממיים" (כלומר – הדגמים הנפוצים יותר), מה שמבטיח כי המדיניות הכללית תמשיך להיטיב עם נהגים אשר עוברים לטכנולוגיה זו. מה המשמעות של הארכת הטבת שווי שימוש עבור אלו בינינו המחזיקים בטויוטה היברידית ומה מעידה הארכה זו על הכיוון הכללי של עולם הרכב בארץ (וגם בעולם...)?

 

הטבת מיסוי למחזיקים ברכבי טיוטה היברידיים מטעם מקום עבודתם

המחזיקים ברכבים צמודים מטעם מקום עבודתם (בין אם מדובר ברכב חברה ובין אם רכב מליסינג או כל קומבינציה אחרת במסגרתה המעסיק דואג לרכב צמוד לעובדו) מחויבים על פי חוק לשלם שווי שימוש ברכב. כלומר, לצורך חישוב המס בו הם חייבים, בעת חישוב משכורתם מתווסף לסכום הנומינלי שהם מקבלים במשכורת סכום מסוים נוסף, המייצג את העובדה כי אותו עובד נהנה מהחזקת רכב צמוד. כך, מתקבל מס אשר גבוה יותר ממה שאמור היה להיות עבור המשכורת אותה מרוויח אותו עובד בפועל, שכן החזקת רכב צמוד נחשבת במובן מסוים כמעיין תוספת למשכורת. 

הטבת שווי שימוש משמעה כי במקרה של העובדים הזכאים להטבה, הסכום המחושב עבורם אינו גבוה יותר ממשכורתם בפועל, ונחסכת מהם אותה תוספת מס אותה אמורים היו לשלם. הטבה זו באה לכדי ביטוי במקרים רבים בסכומים של מאות שקלים מדי חודש, ואלפים מדי שנה. כלומר, משתלם במיוחד להחזיק רכב צמוד אשר נופל תחת הקטגוריה של רכבים המזכים את המחזיקים בהם בהטבה זו.

כאמור, החל משנת 2015 רכבים היברידיים "רגילים", דוגמת טויוטה פריוס או טויוטה קורולה החדשה, נכללים ברשימה המצומצמת של רכבים אשר החזקתם מזכה בהטבת שווי השימוש. הסיבה להכניס רכבים אלו לקטגוריית הטבת שווי השימוש היא ברורה ומוצהרת על ידי גורמי המדינה אשר דאגו להעביר תקנות אלו – המטרה המוצהרת של הענקת ההטבה לנהגי רכבים היברידיים הייתה לתמרץ את המעבר המהיר של עולם הרכב לטכנולוגיות ירוקות וידידותיות יותר לסביבה. ככל שיותר אנשים ויותר חברות ובתי עסק נהנים מהטבת מס זו או אחרת במקרה כאשר הם בוחרים באפשרות ההיברידית, כך התמריץ הכולל למעבר לשימוש בטכנולוגיה זו הוא גדול יותר, ומאיץ את המעבר בפועל.

 

הטבה לרכבים היברידיים "עממיים", ובכללם הדגמים הנפוצים של טויוטה

הטבת שווי השימוש, כמו גם הארכתה, חלות על המחזיקים ברכבים היברידיים "עממיים".  משמעותה של הגדרה זו היא כי רכבים משפחתיים "רגילים", דוגמת הדגמים הנפוצים והמוכרים ביותר בשוק, יזכו את המחזיקים בהם בהטבה, בעוד במקרה של רכבי יוקרה ורכבים יקרים יותר ההטבה לא תינתן. הגדרה זו מתייחסת בעיקר לרכבים "עממיים" (ניסוח המגיע מפיהם של גורמים שונים במשרדי הממשלה האחראיים על ההחלטה) שכן הרעיון כאן הוא לתמרץ אנשים עובדים ואת מעמד הביניים הרחב (והחשוב ביותר מבחינה דמוגרפית בכל הנוגע למהפכה הירוקה בעולם הרכב) לעבור לרכבים היברידיים וידידותיים יותר לסביבה. במקרה של רכבי יוקרה, ההנחה על פיה פועלת המדינה היא כי המחזיקים ברכבים אלו זקוקים פחות להטבות על מנת לעבור לטכנולוגיות ירוקות ורצויות יותר.

תחת ההגדרה של הרכבים אשר בעליהם זכאים להמשך הטבת שווי שימוש ניתן למצוא כמובן גם את הדגמים ההיברידיים הנפוצים והנמכרים ביותר של טויוטה, דוגמת טויוטה פריוס או הקורולה החדשה.

 

ומה זה מעיד על הכיוון הכללי של עולם הרכב?

על מה מעידה העובדה כי אפילו בהיעדר ממשלה מתפקדת ויציבה, עדיין עוברות ומוארכות תקנות משמעותיות שונות דוגמת הארכת הטבת שווי שימוש לרכבים היברידיים?

בראש ובראשונה מעיד צעד זה על כך שקיים קונצנזוס בקרב מקבלי ההחלטות ובקרב מרבית הציבור בנוגע לכיוון הרצוי עבור עולם הרכב המקומי והעולמי גם יחד – המגמה הברורה של עולם הרכב בשנים האחרונות היא בדיוק זו שמכתיבות חברות מובילות ומתוות דרך בתחום, ובראשן טויוטה. כיוון זה הוא מעבר הדרגתי אך מהיר ככל הניתן של עולם הרכב כולו אל עבר שימוש בטכנולוגיות ירוקות יותר, כאלו אשר מזהמות פחות ופחות את הסביבה, בשאיפה להגיע תוך כמה עשרות שנים למצב בו עולם התחבורה כולו אינו מזהם ואינו גורם לפליטת גזים מזהמים לאוויר בכמויות עצומות, כמו שקורה היום.

במובנים רבים, את יריית הפתיחה של התהליך העצום והחשוב הזה ירתה טויוטה לפני יותר מעשרים שנים, עם ההשקעה האדירה במחקר והפיתוח של ההנעה ההיברידית, והשקתה של טויוטה פראיוס כרכב ההיברידי הראשון (אי שם בשנת 1997...). מאז ועד היום המשיכה טויוטה להשקיע סכומי עתק בהמשך מחקר ופיתוח, הן של ההנעה ההיברידית והן של טכנולוגיות נוספות (דוגמת הנעת מימן), הכל במטרה להאיץ את התהליך המתבקש של מעבר לשימוש באנרגיה ירוקה. דגמים היברידיים רבים ושונים של החברה יצאו לשוק במהלך שני העשורים האחרונים, כולל רכבי קרוסאובר ושטח, רכבי יוקרה ורכבים משפחתיים רבים ומצליחים.

 

צעד זה שננקט כאן בארץ אחרונה (הארכת הטבת שווי שימוש) מהווה רק דוגמה אחת קטנה מיני רבות בעולם, לצעדים שנוקטות ממשלות על מנת להאיץ ולתמוך בשינוי ההכרחי והרצוי כל כך בעולם הרכב בפרט, ובתעשיות השונות באופן כללי. שינוי זה של מעבר לתצרוכת אנרגיה ירוקה וידידותית יותר לסביבה הוא כמובן צעד הכרחי להמשך קיום הציוויליזציה האנושית כפי שאנו מכירים אותה, ולמסקנה זו שותפים כיום יותר ויותר אנשים, מנהיגים וקובעי מדיניות בעולם כולו.

 

אנחנו במתם מוטורס סוכנות משנה טויוטה ממתינים לכם לנסיעת התרשמות מרגשת! 

 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות