טויוטה היברידית

המהלך של צה"ל המעיד על המגמה העולמית – מעבר להיברידיות

בחודש אפריל השנה נודע כי צבא ההגנה לישראל צפוי לבצע מהלך מקיף בצי הרכבים שלו (מדובר באחד הגופים הגדולים במדינה, ולכן בצי רכב עצום בהיקפו) ולהחליף את כל רכבי הדיזל המשמשים קצינים בצבא למכוניות היברידיות. מהלך זה נובע ישירות מהעדכון לנוסחה באמצעותה מחשבים את המס הירוק (מס על קניה של רכבים חדשים) אשר נכנס זה עתה לתוקף. עדכון זה, והמהלך העתיד להתרחש בעתיד הקרוב בצה"ל בעקבותיו, הוא תוצאה ישירה של מדיניות אשר מתחילה לתת יותר ויותר תשומת לב לנושא פליטות הגזים המזהמים ולהשפעתו ההרסנית על איכות הסביבה. מהלך זה, אותו צפוי צה"ל לבצע בשתי פעימות, מעיד על מגמה כללית מבורכת הסוחפת בשנים האחרונות ממשלות ומוסדות גדולים בעולם כולו. במרכזו של מהלך זה נמצאת הטכנולוגיה ההיברידית שפיתחה ומובילה חברת טויוטה.

 

האבולוציה של עולם הרכב המוכוונת להצלתה של המערכת האקולוגית

בשנת 1997 השיקה חברת טויוטה את הרכב ההיברידי הראשון בעולם. מאז ועד היום עברו בקושי שני עשורים, אך רובינו המכריע יודעים בדיוק מהי הנעה היברידית ומה תפקידה. עבור מי שאינו מכיר מונח זה, נסביר בקצרה כי הכוונה היא לרכבים בעלי הנעה משולבת, כזו המכילה הן את מנוע הבנזין ה"רגיל" והן מנוע חשמלי אשר נטען במהלך הנסיעה, ומניע בעצמו את הרכב במהירויות נמוכות ובחלקים רבים אחרים של הנסיעה.התוצאה המתקבלת היא תצרוכת דלק כמעט כפולה ביעילותה מזו של מנוע בנזין רגיל, ולכן גם חיסכון משמעותי בפליטה של גזים מזהמים.

פיתוחה של ההנעה ההיברידית היה תהליך ארוך ויקר יחסית, בו השקיעה טויוטה סכומי עתק ושנים רבות של מחקר ופיתוח. הסיבות להשקעה נרחבת זו היו רבות ושונות, אך מעל הכל היה זה התפקיד שמייעדת לעצמה טויוטה בעולם הרכב בתור מנהיגה, פורצת ומובילת דרך, שהניעה את החברה לפתח את הטכנולוגיה החדשה. טויוטה מיצבה את עצמה כבר לפני עשורים כחברה המובילה בעולם הרכב, תרתי משמע – מלבד להיותה אחת החברות המצליחות בהיסטוריה של עולם הרכב טויוטה לוקחת תפקיד פעיל בהכוונת האבולוציה של עולם הרכב – הכיוונים אליהם מתפתח עולם התחבורה המשמש את כולנו בסופו של דבר. הכיוון הרצוי אליו שאפו בטויוטה עם פיתוחה של ההנעה ההיברידית הוא אותו כיוון אליו עדיין שואפים בחברה, רק שהיום מדובר בכיוון בו מכיר העולם כולו ככיוון רצוי והכרחי. כיוון זה הוא מעבר הדרגתי לשימוש באנרגיה ירוקה ולהנעה אשר אינה גובה מחיר סביבתי כבד.

 

צבא ההגנה לישראל כדוגמה המייצגת את הכיוון המוסדי בעולם

שוחרי איכות סביבה ופעילים למיניהם צועקים בהפגנות כבר עשרות שנים כי העולם חייב לנקוט בצעדים דראסטיים ומשמעותיים על מנת להציל כמה שניתן מהמערכת האקולוגית בה כולנו חיים ותלויים, ולהבטיח עתיד נעים ובר קיימא עד כמה שניתן עבור הדורות הבאים. אך מה שעד לפני עשור או שניים נחשב לנישה של ממש המעסיקה בעיקר חובבי סביבה למיניהם הפך בשנים האחרונות כמעט לקונצנזוס, ולמרות שאינו בא עדיין לכדי ביטוי מלא במדיניות הממשלות בעולם, ניצנים לכך ניתן למצוא לא מעט.

והדוגמה של צה"ל היא דוגמה קלאסית לכך – ישראל אינה נחשבת למובילה מבין מדינות המערב בכל הנוגע למעבר לאנרגיה ירוקה ומתחדשת, כמו גם בנוגע לתקנות איכות סביבה, מניעה של זיהום וכו'. ועם זאת, גם בישראל, ועוד בגוף גדול ומסורבל כמו צה"ל ניתן לראות כיום שינויים מרחיקי לכת, דוגמת המעבר הצפוי מצי רכבי דיזל לצי רכבים היברידיים. העובדה כי מהלך זה נובע מחקיקה אשר אינה מספיקה, אמנם, אך בכל זאת באה לשנות את המגמה בארץ למגמה ירוקה וידידותית יותר לסביבה, הופך את המקרה של צה"ל לדוגמה מצוינת לכיוון אליו הולכים מוסדות רבים בעולם.

בעשור או שניים האחרונים לא חסרים מחקרים ודוחות מפורטים ומקיפים על מצב הסביבה ועל הצעדים שחייבים לנקוט על מנת להגן עליה. בהתאמה, התקנים הקובעים כמה מס יש לשלם על זיהום הסביבה וכמה מותר בכלל לזהם הולכים ומתעדכנים, הולכים ומחמירים במטרה להתכנס לכיוון של עולם ירוק ונקי יותר. באירופה כבר מזמן התקנים מחמירים ביותר ועשרות אחוזים מהאנרגיה המופקת במדינות רבות מגיעים ממקורות "ירוקים" (דוגמת השמש או הרוח) ואילו בארצות הברית עולים לאחרונה קולות הקוראים ל"ניו דיל ירוק", ובעצם ממצבים את הזיהום הסביבתי כסכנה עצומה לעולם, בדומה למשבר הכלכלי החמור של שנות השלושים במאה הקודמת אשר הניעו את ה"ניו דיל" המקורי.

כל זה, כאמור, הוא חלק מהמגמה המוסדית והממשלתית החדשה בעולם, או לפחות נקווה שזה המצב – נקיטת צעדים דראסטיים בכוונה למנוע את המשך הרס הסביבה והמערכת האקולוגית.

 

מה הצעדים הבאים בתהליך? בטויוטה עובדים גם על זה

בעוד ההנעה ההיברידית מחוללת שינוי משמעותי ביותר בעולם, כפי שגם בצבא ההגנה לישראל הבינו, ברור לכולם כי זה לא מספיק – גם רכבים היברידיים עדיין משתמשים בבנזין ויוצרים זיהום אוויר, כמו גם בעיות סביבתיות נוספות. 

אם זה המצב, השאלה שעולה היא – מהו הפתרון המתבקש? מהם הצעדים הבאים בתהליך, בדרך בה החל העולם כבר לצעוד? ובכן, החדשות הרעות הן כי אין לנו יותר מדי זמן. שינוי מרחיק לכת נחוץ ממש עכשיו, לא בעתיד. החדשות הטובות הן כי כמה מהכוחות הגדולים ביותר בעולם נרתמו למשימה זו, ואחד מהם הוא כמובן זה של חברת טויוטה אשר הביאה את ההנעה ההיברידית לעולם בתקופה בה המודעות הסביבתית הייתה נמוכה משמעותית מרמתה כיום.

בטויוטה שוקדים על פיתוחן של טכנולוגיות חדשות נוספות, החל מהנעת מימן (אשר אינה עושה שימוש בדלקים מזהמים בכלל) ועד לפיתוח רכבים אוטונומיים, אשר צפויים לשחק גם כן תפקיד מרכזי בתהליך הכולל והמקיף שצפוי לעבור על עולם הרכב, תהליך ירוק וידידותי לסביבה באופיו.

 

במילים אחרות, העתיד אולי נראה עגום מנקודת מבט סביבתית, אך יש עוד הרבה מה לעשות בנידון. בטויוטה הרימו את הכפפה הזו כבר מזמן, ולא מתכוונים להפסיק עכשיו...

 

 

לצפייה בכל דגמי טויוטה החדשים

https://www.toyota-mtm.co.il/newToyota.php

 

למידע נוסף אודות טויוטה היברידית כנסו לכאן

 

 

אנחנו במתם מוטורס סוכנות משנה טויוטה ממתינים לכם לנסיעת התרשמות מרגשת! 

 

 

 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות