טויוטה היברידית

היברידיות וחשמליות מול הנעת בנזין – מי זולות יותר לתחזוקה ותפעול?

 

בין השיקולים הרבים והשונים המשחקים תפקיד בהחלטתנו בדבר דגם הרכב הספציפי שנרכוש, שיקולי ההוצאות השוטפות השנתיות עבור תחזוקה שוטפת, טיפולים במוסך וכו' חומקים מעיניהם של נהגים רבים, אשר פשוט אינם מבצעים את חישוב העלויות השנתי הצפוי. למרבה המזל, גורמים אחרים עושים את המחקרים הללו בשבילנו, כך שכל מה שעלינו לעשות זה להיות מודעים לסוגיה זו, ולחפש מידע אודות דגמים ספציפיים ועלויות התחזוקה והתפעול השוטפות שלהם. ומה בנוגע לקטגוריות שונות של רכב? האם טויוטה קורולה היברידית חדשה זולה יותר לתפעול ותחזוקה מאשר טויוטה קורולה "רגילה" (בעלת הנעת בנזין בלבד...)?

 

לאחרונה נערך תחקיר מקיף בין מוסכים ודגמי מכוניות שונות במטרה לענות על השאלה הכללית – האם רכבי טויוטה היברידיים (דוגמת טויוטה קורולה החדשה או טויוטה אוריס) ורכבים חשמליים לחלוטין זולים, שווים או יקרים יותר לתחזוקה ותפעול שוטף מאשר רכבים בעלי הנעה רגילה?

 

התחקיר מצא באופן מובהק כי ממוצע ההוצאה עבור טיפולים תקופתיים במוסך והחלפת רפידות בלמים, העלות במקרה של רכבים "רגילים" (הנעת בנזין) לעומת רכבים היברידיים או חשמליים היא גבוהה יותר בכמה עשרות אחוזים. זה רלבנטי כמובן לא רק עבור טויוטה קורולה היברידית או חשמלית, אלא גם עבור טויוטה אוריס, טויוטה ראב 4, טויוטה C-HR ושאר הדגמים ההיברידיים/חשמליים של החברה. במקרה של רפידות הבלמים (טיפול חשוב ביותר לו נדרש כל רכב, לרוב אחת לשנה או שנתיים), למרות שעלות החלפתן זהה עבור רכבים היברידיים ועבור רכבים רגילים, דווקא רכבים היברידיים מסוימים דוגמת טויוטה קורולה פשוט נוסעים הרבה יותר קילומטרים בממוצע עד שהרפידות נשחקות מספיק על מנת שיוחלפו. במקרה של הקורולה ההיברידית מדובר בקילומטראז' כמעט כפול, כך שטיפול זה נדרש בממוצע רק מחצית מהפעמים שיידרש במקרה של מכונית בעלת הנעה רגילה. 

 

כך, גם במקרים של טיפולים מסוגים נוספים אליהם נדרשים כלל הרכבים ללא יוצא מן הכלל, ובעיקר טיפולים תקופתיים או כאלו הנערכים אחת לכמות מסוימת של קילומטרים שהרכב נסע, על פי רוב עלויות הטיפולים עבור רכבים חשמליים או היברידיים הן נמוכות יותר מאשר במקרה של רכבי הנעת בנזין. גם כאן, רכבים היברידיים מסוימים פשוט נדרשים לפחות טיפולים (הן אם דובר בטיפול תקופתי הנערך פעם בתקופה ארוכה יותר והן כאשר מדובר בטיפול לפי קילומטראז', אז נדרשות ההיברידיות לטיפול רק לאחר שעברו קילומטראז' גדול יותר), ולכן עלות התחזוקה השנתית שלהם לאורך זמן היא נמוכה יותר משמעותית. 

 

עלויות תפעול מצטברות נמוכות יותר משמעותית – רכבים שצורכים הרבה פחות דלק

חשוב לזכור כי במקרה של רכבים היברידיים או חשמליים לחלוטין, גם עלות התפעול השוטפת היא נמוכה יותר משמעותית, בראש ובראשונה בגלל עלויות התדלוק. בעוד רכב היברידי מתאפיין בתצרוכת דלק היעילה יותר בכמה וכמה עשרות אחוזים מזו של רכב הנעת בנזין רגיל, ברור כי עלות התדלוק פר קילומטר היא נמוכה הרבה יותר במקרה ההיברידי. ואילו במקרה של רכב חשמלי לחלוטין ההפרשים הופכים גדולים אף יותר – אמנם יש לשלם בעבור ההטענה החשמלית של סוללת הרכב, אך עלות זו נמוכה משמעותית מעלות תדלוק של מיכל דלק מלא. לכן, גם רכבים חשמליים זולים יותר לתפעול שוטף מאשר רכבים רגילים.

 

למעשה, יעילות אנרגטית ובעקבותיה גם עלויות תפעול שוטף נמוכות יותר, היא מהשיקולים העיקריים אשר הניעו את חברת טויוטה לפתח את שיטת ההנעה ההיברידית מלכתחילה, מה שפתח את הדרך גם עבור פיתוח רכבים חשמליים לחלוטין. טויוטה פראיוס – הדגם ההיברידי המסחרי הראשון אשר יצא לשוק בשנת 1997, תוכנן ועוצב במיוחד על מנת להתאפיין בתצרוכת דלק יעילה יותר, מה שכמובן מכווין את עולם הרכב כולו לכיוון ירוק וידידותי יותר לסביבה, אך גם מקצץ משמעותית בהוצאות השוטפות עבור בעל הרכב. 

 

כאשר מצרפים את היתרון הזה, של עלויות תפעול ותדלוק נמוכות יותר משמעותית במקרה החשמלי וההיברידי, מקבלים כי רכבים אלו ללא ספק מסמנים את הכיוון אליו צועד עולם הרכב כולו, בהנהגתם של כוחות טכנולוגיים פורצי דרך דוגמת טויוטה. הן העלויות הנמוכות והתפעול היעיל יותר משמעותית מנקודת מבטו של בעל הרכב והן ההשפעה הגלובאלית על איכות הסביבה (כמו גם על היעילות הטכנולוגית המאפיינת את הציביליזציה שלנו) – כל אלו מדגימות בצורה מובהקת ומוחשית ביותר את היתרונות העצומים הכרוכים בענפים אלו של עולם הרכב.

 

לכן, אל תופתעו גם לראות כי מגמה זו נמשכת ביתר שאת בשנים ובעשורים הבאים, כאשר יותר ויותר חברות רכב וטכנולוגיה מצטרפות למרוץ לפיתוח רכבים חשמליים לחלוטין (כמו גם טכנולוגיות הנעה נוספות) ולהפיכתם ליעילים ומשתלמים יותר. חוץ מהתמריץ הסביבתי קיים כאן גם תמריץ כלכלי משמעותי...

 

לכל דגמי טויוטה כנסו לכאן

 

לפרטים נוספים התקשרו אלינו לטלפון 04-8550550 או באמצעות האתר.




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות