טויוטה

האם וכיצד צפוי השילוב בין רובוטיקה לעולם הרכב לשפר את העולם?

הניסיון הבלתי פוסק לשנות ולשפר את העולם היווה את אחד ממטרות העל של השנואות בכללותה מאז ומתמיד, ובמיוחד במהלך המאות והעשורים האחרונים בהם נרתמים כוחותיהם העצומים של המדע והטכנולוגיה לצורך שיפור חייהם ורווחתם האישית של מיליארדי בני אדם. לאחרונה, הופך השיח בדבר הצורך בשיפור ושינוי העולם לאקוטי ובוער יותר, לאור הנתונים הבלתי פוסקים בנוגע לנושאים כמו זיהום מקורות המים והאדמה, שינויי האקלים הגוברים וקריסתה ההולכת ומתממשת לנגד עינינו של המערכת האקולוגית המקיימת את כולנו. ככל שהצורך בפעולה מקיפה ומרחיקת לכת הופך בהול וחמור יותר, כך מתגייסים כוחות גדולים וחזקים יותר למאבק, דוגמת ממשלות או חברות פרטיות מובילות. ספציפית, תולים רבים חלק ניכר מתקוותם לשינוי ושיפור המצב בשילוב ההולך ורוקם עור וגידים בין עולם הרובוטיקה, לבין תחומים שונים ונרחבים בחיי היומיום של כולנו. מעניין במיוחד לבחון שילוב זה בהקשר של עולם הרכב, המהווה את אחד התחומים המשתנים במהירות הרבה ביותר מכולם.

 

מחלקת הרובוטיקה של טויוטה עובדת שעות נוספות 

את בחינת השילוב של עולם הרובוטיקה עם עולם הרכב, והאופן בו שילוב זה צפוי לשנות ולשפר דראסטית את העולם בו אנו חיים, ראוי להתחיל דווקא מנקודת המבט של חברת טויוטה, אשר מלבד להיותה אחד הכוחות המובילים בעולם הרכב עצמו, מחזיקה מזה כמה עשרות שנים טובות גם את אחת ממחלקות הרובוטיקה הגדולות והמתקדמות ביותר בעולם. כמות התקציבים שמפנה החברה למחקר ופיתוח מחלקת הרובוטיקה שלה היא עצומה, והצטברה עד כה לכדי מיליארדים רבים של דולרים.

בעוד טויוטה מקדישה לא מעט משאבים למחלקת הרובוטיקה שלה מזה עשרות רבות של שנים, בעשור או שניים האחרונים השקעה זו העלתה כמה הילוכים, וכיום פועלים מרכזי ענק של החברה במקומות שונים בעולם, העוסקים כולם ברובוטיקה בהקשר זה או אחר. הסיבות לעליית מדרגה זו בפעילות החברה בכל הנוגע למחקר ופיתוח בתחום הרובוטיקה הן רבות, וכוללות בין היתר את המשבר הסביבתי החמור שהוזכר לעיל ומכתיב את הצורך בטכנולוגיות מתקדמות וחדשות לחלוטין על מנת להתמודד עימו בהצלחה, כמו גם את התחרות העזה השוררת בתחום זה בשנים האחרונות, עם כניסתן של אינספור חברות טכנולוגיה גדולות ורבות אמצעים לזירת המשחק.

בעוד מרבית האנשים אשר שומעים על תחום כמו רובוטיקה, או על מחלקת הרובוטיקה של טויוטה, מדמים בעיני רוחם את אותם רובוטים ניסיוניים (ומעט מוזרים, עדיין...) המוצגים לראווה בתערוכות רובוטיקה ומבצעים בקושי פעולות פשוטות שכל ילד בן עשר כבר יודע לבצע, כמובן שתמונות אלו אינן מייצגות את מה שבאמת קורה במחלקות הרובוטיקה של חברה כמו טויוטה. מה שבאמת קורה שם הוא פיתוח של אלגוריתמים מורכבים, משוכללים ומתוחכמים יותר ויותר, אשר בבוא היום (אשר אינו רחוק במיוחד בעתיד) יאפשר להפעיל רובוטים משוכללים ביותר, החל מרכבים אוטונומיים לחלוטין ועד לרובוטים אשר יידעו לבצע ניתוחים מורכבים בצורה אמינה ומקצועית יותר מזו שמפגינים כיום טובי המנתחים האנושיים.

 

בדרך לעולם תחבורה אוטונומי?

נחזור לרגע לחיבור בו אנו עוסקים כאן בין עולם הרובוטיקה, לבין מטרת העל המשותפת לכלל האנושות של הפיכת העולם למקום בר קיימא וטוב יותר לחיות בו. אחת מנקודות החיבור העיקריות בהקשר זה בעיני רבים הוא המהפכה האוטונומית, אשר עולם הרכב כנראה כבר נמצא בעיצומה. 

כבר מזה כמה שנים טובות שניתן למצוא יותר ויותר פיצ'רים אוטונומיים ברכבים הנמכרים בשוק – דגמיה החדשים של טויוטה מדגימים זאת היטב, עם פיצ'רים דוגמת מערכת הבטיחות Toyota Safety Sense 2.0  אשר כוללים פונקציות כמו החלפה אוטומאטית בין אורות גבוהים לנמוכים, שלל התרעות שונות לנהג ואף התערבות של הרכב עצמו במקרים מסוימים, דוגמת סיוע בבלימה פתאומית ומהירה במקרה הצורך. אלו הם צעדים ראשונים המבשרים על העתיד הנראה לעין בעולם הרכב, זה של רכבים אוטונומיים לחלוטין אשר יאפשרו לנו להירגע ולישון במושב האחורי בזמן שהרכב מסיע אותנו חזרה הביתה מהעבודה. אמנם לא ברור עדיין מתי רכבים אוטונומיים לחלוטין (אשר קיימים בפועל כבר כמה שנים טובות) אכן יימכרו בהמוניהם ויהיו זמינים בכל מדינה (זה עשוי לקחת עוד כמה שנים טובות לפחות), אך התמונה הכללית המצטיירת כבר מבטיחה לנו עולם רכב אוטונומי באופן מלא או חלקי, בתוך פרק זמן של כמה שנים עד כמה עשורים ספורים.

 

השאלה הנשאלת בנקודה זו היא – כיצד עולם תחבורה אוטונומי, אחד מהפרויקטים המרכזיים של עולם הרובוטיקה כיום, צפוי להביא לשיפור משמעותי בעולם, בהקשר הסביבתי והאנושי גם יחד?

ובכן, מנקודת מבטם של הנהגים, התשובה ברורה – קודם כל, רכבים אוטונומיים צפויים להיות בטיחותיים הרבה יותר מאשר רכבים המופעלים על ידי נהגים אנושיים. אלו לא פעם נוהגים עייפים יתר על המידה, שיכורים או מוסחי דעת מסיבות שונות ומשונות, וכמות בני האדם הנהרגים מדי שנה מתאונות דרכים היא עצומה. עולם תחבורה אוטונומי צפוי להיות בטיחותי הרבה יותר ולהוריד את כמות הפצועים וההרוגים מתאונות דרכים באופן משמעותי. 

גם מנקודת המבט של איכות חייו של הנהג הממוצע, המהפכה האוטונומית אמורה לשפר משמעותית את המצב – כבר הזכרנו שינה במושב האחורי במקום נהיגה מרוטת עצבים בפקקי תנועה, ולא קשה לחשוב על אינספור דוגמאות נוספות לדרך בה מכונית הנוהגת בעצמה יכולה לשפר את איכות הזמן שאנחנו מבלים על הכביש.

אך השיפור המשמעותי ביותר בהקשר זה צפוי להתקבל כמובן במישור הסביבתי – עולם רכב אוטונומי אמור לאפשר שיתופיות יעילה במיוחד של רכבים, כך שהאדם הממוצע לא ייאלץ להחזיק רכב בעצמו אלא יוכל להשתתף בשימוש ברכבים "ציבוריים" או "קהילתיים". זה צפוי להפחית משמעותית את כמות הרכבים שייוצרו, את כמות חומרי הגלם בהם יהיה צורך, את כמות החומרים והגזים המזהמים שיפלוט עולם התחבורה אל האוויר ועוד.

 

אנחנו במתם מוטורס סוכנות משנה טויוטה ממתינים לכם לנסיעת התרשמות מרגשת! 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות