טויוטה שטח

נהיגת שטח לעומת נהיגת כביש והתאמת דגמי הרכב

אם לשפוט על פי כמות רכבי השטח אשר נרכשו בישראל בשנים האחרונות, נהיגת שטח היא אחד התחביבים האהובים ביותר על נהגים ישראלים. אינספור רכבי שטח מסתובבים בארץ, כאשר בעשורים האחרונים ניתן לראות רכבים אלו יותר ויותר גם בערים הגדולות ובשטחים עירוניים. בניגוד לעבר, רכבי שטח ורכבים 4X4 כבר מזמן אינם נחלתם הבלעדית של נהגי שטח מקצועיים, חקלאים או אנשי מקצוע אחרים אשר עבודתם מצריכה רכב שטח. כיום, מדובר בסוג של סמל סטאטוס, ובתחביב חדש עבור אלפים רבים של ישראלים. בעוד חלק ממחזיקי רכבים אלו משתמשים בהם הן בשטח והן בכביש ובשטחים עירוניים, חשוב להבין את ההבדלים בין הנהיגה בסוגי השטחים השונים, ולהיות מודעים לדגמי השטח השונים ומאפייניהם.

 

נהיגה בתנאים שונים המצריכה תשומת לב לפרטים שונים

ננסה להבין מהם ההבדלים העיקריים והחשובים מבחינתנו בין נהיגת שטח לבין נהיגת כביש. נתחיל בכך שנבהיר כי המילה "שטח" היא מילה כללית המתייחסת בהקשר של נהיגה לסוגים רבים ושונים של דרכים, החל מדרכי עפר או כורכר אשר דומים לכביש בלתי סלול וניתנים לגישה כמעט לכל סוג רכב ועד לדרכים מאתגרות במיוחד הכוללות אזורים עם חול או בוץ, עליות וירידות תלולות, סלעים ומיני מכשולים נוספים. כמובן שככל שסוג השטח בו אנו נוהגים רחוק יותר מהכביש הסלול ה"רגיל", כך גם ההבדלים בנהיגה גדלים ועימם ההבדלים בפרטים אליהם חשוב לשים לב, כמו גם סוג הרכב בו ניתן בכלל לנהוג בשטחים אלו.

בדומה לנהיגת כביש, גם בנהיגת שטח משחק הניסיון של הנהג תפקיד מכריע. הניסיון בנהיגת שטח הוא סוגיה הרלבנטית במיוחד בישראל בשנים האחרונות, בהן רבים מרכבי השטח החדשים נרכשו על ידי אנשים אשר מעולם לא נהגו בשטח, או לא מספיק על מנת לרכוש ניסיון עשיר. כאשר נוהגים בתנאי שטח קיצוניים יחסית נתקלים לא פעם במכשולים שלא ברור אם הם עבירים, ועל מנת להבין זאת, כמו גם את הדרך הנכונה לעבור את המכשול, נדרש ניסיון קודם. כמו כן, בשטח קיימים מאפיינים רבים שונים אשרה כמעט ואינם רלבנטיים לנהיגת כביש, ומצריכים גם כן תשומת לב מיוחדת של הנהג. לדוגמה -  מזג האוויר יכול להיות קריטי כאשר יורדים לדרך שטח ובאופק מתקרבת סערה המביאה עימה גשמים שעשויים להפוך את הדרך בה אנו נוהגים לנחל בוצני בתוך דקות ספורות. 

בנהיגת כביש, לעומת זאת, נדרשת כמובן גם כן תשומת לב מרבית, אך לפרטים מעט שונים – לתנועה הרבה של רכבים אחרים שתמיד נמצאים סביבנו, לתמרורים ושלטי הכוונה שונים וכו'. כאשר כבישי הארץ סואנים וצפופים כל כך כמובן שתשומת הלב הנדרשת מנהגים בכביש אינה קטנה לפי שום הגדרה. בשטח, לעומת זאת, תשומת הלב הנדרשת היא מסוג שונה, ולפרטים שונים במהותם.

 

היכרות מעמיקה עם הרכב שלך

צורך נוסף המבדיל בין נהיגת שטח לנהיגת כביש הוא הצורך להכיר באופן מעמיק את הרכב עליו אתה נוהג. בעוד בכביש אנחנו יכולים להיכנס לרכב שקיבלנו זה עתה ולנהוג בו בכל כביש בלי לתת את הדעת יותר מדי לכך שזוהי הפעם הראשונה בה אנו נוהגים על רכב זה (או אפילו על דגם זה, או על רכב של יצרן זה...), בשטח המצב שונה. נהיגת שטח (לפחות בשטח מאתגר יחסית) עשויה להציב אתגרים ומכשולים אשר על מנת לעבור אותם יש להכיר טוב את הרכב הספציפי בו נוהגים – גובה הרכב, עצמת המנוע, רמת סיבובי המנוע בה המומנט הוא הגבוה ביותר, מהן הנקודות הרגישות של הרכב, היכן מרכז הכובד שלו, באיזה זווית הוא עלול להתהפך וכו'. כל הנתונים הללו משתנים מדגם לדגם, ונהגי שטח משופשפים אף יודעים לומר כיצד יתנהג הרכב הספציפי שלהם, בניגוד לרכבים אחרים מאותו דגם.

 

דגמי רכב כביש, רכבי שטח ודגמים משולבים

כמובן שנהיגת שטח נעשית לרוב באמצעות רכבים אשר שונים באופן מהותי מרכב הכביש הממוצע. בין אם מדובר בג'יפ של ממש, ב suv, טנדר, או כל סוג אחר של רכב שטח, מובן כי מי שמעוניין לנהוג כמעט בכל סוג של שטח אשר אינו סלול חייב להתאים את סוג הרכב בו הוא נוהג. מרבית רכבי ה private אינם בנויים לשטח ואינם אמורים לרדת לשטח. הם נמוכים, מתחפרים במהירות בחול, אינם מצוידים בהנעת 4X4, אינם חזקים מספיק על מנת לצלוח את התנאים הקשים יותר של השטח ובאופן כללי – אינם מיועדים או מותאמים לשטח. את ההתאמה הזו יש לעשות בהתחשב בצרכים וברצונות הספציפיים שלנו – אם אנחנו מעוניינים מדי כמה שבתות לנסוע בכמה כבישי כורכר באזורים יפים בארץ ישנם דגמי שטח רבים ושונים אשר יכולים להתאים למטרה זו, ורבים מהם יתאימו גם לנסיעת כביש יומיומית. לעומת זאת, במידה ואנו מעוניינים להיכנס לעומק של עולם נהיגת השטח, להגיע למסלולים מאתגרים וכו' נצטרך ג'יפ של ממש דוגמת הטויוטה לנד קרוזר, ולא כל רכב שטח יתאים למטרתנו. אם אנחנו גם רוצים לעבוד עם הרכב, להעמיס עליו ציוד וכו', ייתכן בהחלט כי טנדר כמו טויוטה היילקס יהיה הפתרון האולטימטיבי עבורנו – הכל כתלות בשימוש הספציפי עבורו אנו מעוניינים ברכב. 

 

רכב המיועד גם לשטח וגם לכביש

בעשורים האחרונים נוצר ביקוש רב בישראל ובעולם המערבי כולו לרכבים פרטיים אשר יאפשרו לבעליהם את כל מה שרכב רגיל מאפשר, ובנוסף יתאימו גם עבור נהיגת שטח. כאמור, בישראל הפכו רכבי כביש – שטח לסמל סטאטוס של ממש, כאשר רבים מחזיקים ברכבים אלו ומגיעים עימם לשטח רק אחת לכמה שבועות, אם בכלל. קיימות סיבות נוספות לכך שאנשים רוכשים רכבים אלו מלבד הרצון להתנסות בנהיגת שטח, דוגמת המרווח הפנימי והנוחות שמאפיינים רכבים אלו לרוב.

בהתאם, החלו יצרניות רכב גדולות לייצר דגמים שונים של רכבי "סמי שטח" – רכבי שטח אשר מיועדים גם עבור נהיגה יומיומית בכביש ואף בשטחים עירוניים צפופים. דוגמה טובה לכך היא טויוטה ראב 4 או טויוטה C-HR. דגמים אלו מאפשרים לבצע התאמה גמישה במיוחד – בעוד אלו הם רכבים המאפשרים נהיגה נוחה וחלקה בכביש וגם בשטח, לא מדובר בג'יפ גדול ומאסיבי לכל דבר ועניין (ולכן תצרוכת הדלק יעילה יותר, הנהיגה בכבישים סואנים ובפקקי תנועה אינה מסורבלת כמו במקרה של ג'יפים גדולים וכו'), ולכן זהו סוג של פתרון היברידי עבור אנשים המעוניינים ליהנות משתי העולמות גם יחד.

 

לפניה בנושא דגמי טויוטה החדשים התקשרו אלינו לטלפון 04-8550550 או באמצעות דף צור קשר באתר.

 

למידע נוסף אודות טויוטה ראב 4 לחצו כאן

למידע נוסף אודות טויוטה C-HR לחצו כאן

למידע נוסף אודות טויוטה לנד קרוזר לחצו כאן




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות