טויוטה היברידית

מה עדיף ולמי – היברידי או הנעה רגילה

אחד המושגים השגורים והנפוצים ביותר כיום (ובעשור האחרון) בעולם הרכב הוא המושג – "הנעה היברידית". חברת טויוטה הייתה חלוצת עולם הרכב בכל הנוגע לטכנולוגיית ההנעה ההיברידית, כאשר השיקה כבר לפני יותר מעשרים שנים את הטויוטה פריוס – הרכב  ההיברידי הראשון, והייתה אחראית על המחקר והפיתוח אשר הביאו לפיתוחה של טכנולוגיה זו. כיום ניתן למצוא דגמים רבים ושונים של רכבים היברידיים של מגוון יצרניות רכב שונות, כאשר אחד היצרניות העיקריות בתחום זה היא עדיין טויוטה, עם דגמים פופולאריים ומוכרים כמו טויוטה פריוס שהיתה החלוצה ועברה שדרוגים ועידכונים ועדיין ממוקמת בראש מובילות ההיברידיות בעולם, אל הפריוס הצטרפו הדגמים ההיברידיים החדשים אוריס, יאריס, ראב 4, קורולה וקאמרי.  

בעוד כולם מכירים את המושג "מכונית היברידית", רבים אינם מבינים בדיוק מה אופייה של הנעה היברידית, מה היתרונות שהיא מציעה ומה המשמעות של רכישת רכב מסוג זה. בקטע הבא ננסה להבין מהי בדיוק הנעה היברידית ומה מאפיין רכבים היברידיים, ובהשלכה מכך – עבור מי מאיתנו מתאים רכב בהנעה היברידית, ועבור מי מתאים יותר רכב בהנעה רגילה.

 

הנעה משולבת – מנוע בנזין לצד מנוע חשמלי

החידוש הגדול שהכניסה טויוטה פריוס, ההיברידית הראשונה לעולם הרכב, והעיקרון הכללי העומד מאחורי הפיתוח של ההנעה ההיברידית בכלל, הוא השילוב בין הנעה "רגילה" (כלומר – באמצעות מנוע בעירה פנימית, כפי שמונעים מרבית כלי הרכב בעולם) לבין הנעה המתקבלת כתוצאה ממנוע חשמלי. מפתחי ההנעה ההיברידית הבינו כי עבור מרבית צרכני הרכבים בעולם, חלק בלתי מבוטל מהזמן בו משתמשים ברכב הוא נוסע במהירות נמוכה או אפילו עומד במקום. דמיינו יום ממוצע של נסיעות וסידורים בעיר – מרבית הזמן הרכב נוסע במהירות נמוכה ביותר, עומד ברמזורים, נכנס לחניות ויוצא מהן וכו'. הרעיון של הנעה היברידית הוא לשלב ברכב מנוע חשמלי אשר אינו חזק אמנם כמו מנוע בעירה פנימית, אך מספיק בהחלט עבור אותם חלקים גדולים מהיום בהם הרכב נוסע במהירות נמוכה יחסית. 

וכך נולד הרכב ההיברידי – מדובר ברכב המצויד בשני מנועים שונים – מנוע בנזין (כלומר – מנוע בעירה פנימית "רגיל") ולצידו מנוע חשמלי. המנוע החשמלי נטען כאשר הרכב מונע באמצעות הנעת הבנזין (במהלך נסיעה במהירויות גבוהות יותר), וכך יכול להניע את הרכב בחלקים של היום בהם הוא נוסע במהירויות נמוכות יותר.

 

חיסכון משמעותי בתצרוכת הדלק

קיימים מספר יתרונות שונים להנעה היברידית, כאשר הגדול והניכר ביותר ביניהם הוא כנראה החיסכון הניכר בתצרוכת הדלק שמציע סוג רכב זה. כאמור, לאורך חלקים גדולים של היום, מונע הרכב באמצעות המנוע החשמלי. בזמן זה מנוע הבנזין אינו עובד ואינו צורך דלק, כך שהמכונית אינה צורכת דלק כלל. התוצאה המתקבלת היא תצרוכת דלק ממוצעת יעילה ביותר, כמעט פי שניים מזו הממוצעת של רכבים בעלי הנעה רגילה. מכיוון שזמן הפעולה הממוצע של המנוע הרגיל ברכב ההיברידי הוא קצר יחסית, גם הבלאי של מנוע זה אמור להאט, ואכן ברכבים היברידיים רבים הטיפולים השוטפים של מנוע הבנזין מגלים כי הוא נשמר במצב טוב יחסית לאורך זמן, וכך חוסך לבעליו לא מעט כסף בתיקונים, החלפות חלקים וכו'.

חשוב לציין כי החיסכון בתצרוכת הדלק הופכת ניכרת יותר כאשר מדובר בסביבה עירונית, בה מהירות הנהיגה הממוצעת נמוכה מאוד ביחס לשטחים פתוחים בינעירוניים, ובה מספר העצירות הממוצע של הרכב הוא גבוה בהרבה (רמזורים, פקקים וכו'). עם זאת, חיסכון בתצרוכת הדלק מתקבל גם בנהיגה בשטחים פתוחים, ולכן פותחו דגמים היברידיים גם עבור רכבי שטח, למשל.

מעבר לחסכון בדלק, המדובר במכונית לא מזהמת. אחד הגורמים הידועים בגידול ברמת זיהום האוויר הוא הגידול העצום בכמויות הרכבים מונעי הדלק. פליטות הדלק משפיעות באופן חמור על איכות האוויר אותו אנו נושמים, ובעיקר בסביבות אורבניות. ההנעה ההיברידית לא רק מצמצמת את הזיהו אלא מבטלת אותו לחלוטין, מנוע היברידי אינו מזהם את האוויר.

 

האם רכב היברידי מתאים יותר עבורי?

לאחר שהבנו באופן כללי מהי הנעה היברידית ומהם היתרונות העיקריים שהיא מציעה, נשאלת השאלה – עבור מי מתאימים יותר רכבים היברידיים? האם כדאי לי, ספציפית, להתעניין ברכישת רכב היברידי?

ובכן, כמובן שהתשובה על כך משתנה מאדם לאדם על פי צרכיו, מקום מגוריו ועבודתו והאופן בו הוא משתמש לרוב ברכבו. כפי שכבר ציינו, יתרונותיהם של הרכבים ההיברידיים ניכרים במיוחד בסביבות עירוניות, והכוונה אינה רק למרכזי ערים גדולות. שטחים בנויים ומאוכלסים, לדוגמה, מהווים גם כן סביבה בה מהירות הנסיעה הממוצעת איטית יחסית ומספר העצירות רב, ולכן גם באזורים כאלו הנעה היברידית תספק תצרוכת דלק יעילה יותר באופן משמעותי. בנוסף, גם אנשים אשר מתגוררים בסביבה כפרית ולא עירונית לחלוטין, אך נוסעים על בסיס קבוע לעיר או, למשל, חוצים את גוש דן במטרה להגיע דרומה/צפונה ולכן מבלים לא פעם בפקקי תנועה, יכולים להרוויח לא מעט מרכבים בהנעה היברידית.

בנוסף, כפי שכבר ציינו, בשנים האחרונות פותחו דגמים היברידיים גם עבור רכבי קרוסאובר , כאשר הדוגמה הטובה ביותר לכך היא הדגם ההיברידי של טויוטה C – HR וטויוטה RAV4. לכן, גם חובבי רכבי קרוסאובר  או אנשים המתגוררים בעיר אך מעדיפים לנהוג ברכב סמי – שטח, יכולים ליהנות מיתרונות ההנעה ההיברידית.

 

כבר לא בהכרח הדגמים היקרים יותר – רכבים היברידיים מול רכבים רגילים

בעוד בשנים הראשונות בהן נמכרו רכבים היברידיים בארץ ובעולם מדובר היה ברכבים יקרים יותר מאשר רכבי ההנעה הרגילה המקבילים להם באותן קטגוריות, כיום המצב כבר שונה. כמובן שגם אם מחירו של רכב היברידי גבוה יותר, החיסכון שהוא מציע בתצרוכת הדלק לאורך זמן מפצה לרוב על ההפרש במחיר בתוך זמן לא ארוך במיוחד. אך מעבר לכך, כיום ניתן למצוא דגמים היברידיים במחירים אטרקטיביים לא פחות מאשר רכבים חדשים רגילים. דוגמה טובה לכך ניתן למצוא בתכניות דוגמת טויוטה סלקט – החברה מציעה רכבי טויוטה היברידית ממגוון דגמים שונים במחירים תחרותיים ביותר בהשוואה לרכבים חדשים, ועם אחריות מורחבת לשנתיים או 30000 ק"מ ! 

מגוון הדגמים מאפשר לבחור גם בין טויוטה היברידית עירונית (דוגמת הפריוס או היאריס ההיברידית האידיאלית עבור נסיעה בעיר) לבין דגמי קרוסאובר  דוגמת אלו שהוזכרו לעיל.

 

לסיכום, החידוש שמכניסה ההנעה ההיברידית לעולם הרכב עדיין ניכר ועושה הבדל משמעותי עבור אנשים רבים. האם הנהיגה ברכב היברידי מתאימה יותר גם עבורנו? במרבית המקרים, התשובה היא כן. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר באנשים אשר מתגוררים בערים ושטחים עירוניים למיניהם, או בכל מי שנוהג לעמוד לא פעם בפקקי תנועה...

 

 

לצפייה במאמרים נוספים בתחום:

 

למבצע של טויוטה היברידית

 

לדגמי טויוטה היברידית

 

לטויוטה פריוס היברידית

 

איך עובדת מערכת היברידית בטויוטה




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות