טויוטה

האם שיתופי הפעולה של טויוטה מסמנים את מגמת העתיד בעולם הרכב

מומחים ואנליסטים רבים אשר עוסקים בעולם הרכב נושאים עיניהם אל עבר הכוחות הפועלים בשוק זה, ובכללם גם יצרניות הרכב הגדולות, במטרה לנתח את המתרחש ולנסות לחזות את הכיוון אליו צועד השוק. חברת טויוטה היא כמובן אחת מאותן יצרניות מובילות בתחום, ומבחינות רבות אחד הארגונים המשפיעים ביותר בעולם הטכנולוגיה והתעשייה בכלל, ועולם הרכב בפרט. מזה עשורים שטויוטה אמונה על חידושים ופיתוחים טכנולוגיים משמעותיים אשר משנים את עולם הרכב לבלי היכר. כעת, מתמקדים אנליסטים מסוימים במגמה הניכרת בפעילותה של טויוטה בשנים האחרונות לשיתוף פעולה עם גורמים מרכזיים שונים בתחום, ושואלים – האם סדרה זו של שיתופי פעולה מסמנת את הכיוון אליו צועד עולם הרכב?

 

שיתופי הפעולה הנרחבים של טויוטה עם גורמים שונים בעולם הרכב ומחוץ לו 

כמעט מאז תחילת תקופת פעילותה משתפת טויוטה פעולה עם שלל גורמים שונים ובמגוון מסגרות שונות, במטרה להטיב עם שני הצדדים ולהביא להתפתחויות מהירות יותר במחקר והפיתוח בתחום. בשנים האחרונות ניתן לציין כמה שיתופי פעולה רחבי היקף ומשמעותיים באופיים שעורכת טויוטה עם גורמים שונים בעולם הרכב ומחוץ לו.

לדוגמה, מזה מספר שנים שלטויוטה שיתוף פעולה רחב היקף עם קונצרן PSA, הלוא היא חברת פיז'ו – סיטרואן, יצרנית רכבים מתחרה גדולה. במסגרת שיתוף פעולה זה מייצרות החברות דגמים שונים אחת במפעליה של השנייה, אך שיתוף פעולה זה אינו בעל אופי טכני בלבד. חלק מהדגמים המיוצרים על ידי (ותחת שמה) של חברה אחת נבנים על בסיס העיצוב של דגמים של החברה השנייה. רק לאחרונה הוכרז, לדוגמה, כי טויוטה צפויה לייצר רכב מסחרי קטן (פרואייס סיטי) אשר יעוצב וייבנה על בסיס הרכב "ברלינגו" של סיטרואן.

לאחרונה הוכרז על שיתוף פעולה דומה נוסף, הפעם בין טויוטה לבין חברת סוזוקי, וגם במסגרתו צפויים חילופי טכנולוגיה וייצור משותף של שתי החברות, במסגרתו תייצר טויוטה דגמים חדשים עבור השוק ההודי על פי עיצוב של רכבים קטנים וקומפקטיים של סוזוקי, ואילו סוזוקי תקבל גישה למערכות ההיברידיות שפותחו בטויוטה על מנת לפרוץ לשוק האירופאי.

מלבד ליצרניות רכב "מסורתיות" דוגמת סיטרואן או סוזוקי, משתפת טויוטה פעולה גם עם חברות דוגמת אובר, בהשקעה מאסיבית בחטיבה האוטונומית אשר תפקידה הוא לפתח ולהביא לכדי ייצור המוני את הרכבים האוטונומיים הראשונים. 

 

מלבד לשיתופי פעולה עם יצרניות רכב אחרות, בונים בטויוטה מזה שנים מערך מקיף של שיתוף פעולה גם עם גורמים מחוץ לעולם הרכב. לאחרונה נודע כי טויוטה עובדת יחד עם סוכנות החלל היפנית ועתידה לייצר רכב מיוחד אשר ישרת את האסטרונאוטים היפנים אשר יישלחו לירח. בנוסף, עובדת טויוטה יחד עם חברות וקונצרנים שונים בעולם הרובוטיקה ומפתחת יחד עימם מגוון רחב של מוצרים שונים (גם כאלו אשר אינם קשורים כלל לעולם הרכב), וחשוב מכך – את הטכנולוגיה החדשה עצמה העומדת בבסיסם של מוצרים אלו.

 

ניתן למצוא עוד דוגמאות רבות לשיתופי הפעולה המסקרנים של טויוטה, אך הרעיון הכללי ברור – בטויוטה נוקטים מזה שנים בקו של מעורבות בעולם הרכב, הרובוטיקה, התעשייה והמסחר בכללותו. בניגוד לחברות רבות אחרות, נראה כי בטויוטה פועלים על פי מדיניות ואידיאולוגיה אשר מעניקות ערך רב לשיתופי פעולה עם גורמים חיצוניים לחברה, ממגוון רחב של סיבות. השאלה המעניינת הנשאלת כאן היא – מה המשמעות של שיתופי פעולה אלו והאם הם מעידים על הכיוון הכללי אליו צועד עולם הרכב, ואולי אף עולם התעשייה והמסחר כולו?

 

מגמה מתבקשת בעולם אשר הופך גלובאלי יותר ויותר

האמת היא כי חברת טויוטה אינה החברה המסחרית הגדולה היחידה הפועלת באופן שיטתי בדרך של שיתופי פעולה נרחבים ומשמעותיים. ניתן לציין עוד מספר חברות ותאגידים גדולים אשר נראה כי שיתוף הפעולה עם גורמים חיצוניים הוא מאבני הבניין של האסטרטגיה העסקית שלהם.

מבחינות מסוימות, אסטרטגיה שכזו הכוללת שיתופי פעולה נרחבים עם מכלול רחב של גורמים הן בתוך התחום בו פועלת החברה והן מחוץ לו, הינה בגדר מגמה מתבקשת והגיוני ביותר בעולם בו אנו חיים, עולם אשר אחד המאפיינים המובהקים של הכלכלה שלו היא גלובליזציה מואצת אשר הולכת והופכת מקיפה יותר מעשור לעשור ומשנה לשנה. עם ההתפתחות המואצת בתחומים כמו תקשורת ותחבורה הופך העולם לכפר גלובאלי באופן ממשי יותר ויותר, ושיתופי פעולה חוצי גבולות, מדינות, תאגידים ואף תחומים שונים הינו בגדר אסטרטגיה מתבקשת במובנים רבים. כמובן שישנם תמריצים כלכליים ברורים לשיתופי הפעולה השונים שמציגה טויוטה בשנים האחרונות, אך מעבר לכך מדובר בהכרה בכך שהאתגרים המשמעותיים הניצבים בפני האנושות, אתגרים המעלים צורך בטכנולוגיות חדשות ומתקדמות וביישומם על פני הגלובוס כולו, הם אתגרים הדורשים שיתופי פעולה נרחבים. 

דוגמה טובה לכך היא תחום הרכבים האוטונומיים – מיליארדים רבים של דולרים מושקעים כיום על ידי החברות הגדולות ביותר בעולם בפיתוח טכנולוגיית נהיגה אוטונומית. גם טויוטה נכנסה בשנים האחרונות למרוץ במלוא הכוח, ומשתפת פעולה עם גורמים שונים בעולם הרכב על מנת לקדם פרויקט זה באופן מהיר ומוצלח עד כמה שניתן. ללא שיתופי פעולה נרחבים אלו, כפי שניתן ללמוד מדבריהם של המנהלים הבכירים של טויוטה, יפסידו כולם והעולם כולו ייאלץ להמתין זמן רב יותר עד לפיתוח הטכנולוגיה הרלבנטית. אז האם מגמה זו של שיתופי פעולה נרחבים ומעמיקים אותה מציגה טויוטה בשנים האחרונות אכן מסמנת עבורנו את הכיוון אליו צועד עולם התעשייה והמסחר כולו? ניתן רק לקוות. אם שאר החברות והתאגידים הגדולים בעולם ילכו בדרך שמתווים בטויוטה מזה עשורים רבים, סביר להניח שנראה האצה משמעותית בפיתוחן והטמעתן של טכנולוגיות חדשות להן העולם זקוק באופן נואש...

 

 

לצפייה בכל דגמי טויוטה החדשים

https://www.toyota-mtm.co.il/newToyota.php

 

מידע נוסף אודות טויוטה היברידית הכנסו לכאן

לצפיה ברכבי טויוטה סלקט בסוכנות מורשית טויוטה חיפה הכנסו לכאן

 

אנחנו במתם מוטורס סוכנות משנה טויוטה ממתינים לכם לנסיעת התרשמות מרגשת! 

 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות