toyota

פס הייצור ששינה את העולם – תהליכי הייצור של טויוטה

העולם האנושי בו אנו חיים עבר במהלך מאות השנים האחרונות מהפכה חסרת תקדים, אשר המאפיין והגורם העיקרי הוא האופן בו מייצרים דברים בעולם. המהפכה התעשייתית של המאות ה 18 וה 19 הביאו לעולם את פסי הייצור ואת הייצור ההמוני של מגוון עצום של מוצרים, ושינו ללא היכר את העולם ואת אורח החיים האנושי. אך בעוד מדובר במהפכה בת כמאתיים וחמישים שנים, היא עדיין לא הסתיימה - המהפכה התעשייתית עדיין מתרחשת סביבנו בקצב הולך וגובר. חברות מובילות טכנולוגית ותעשייתית כמו טויוטה דוחפות את המהפכה קדימה יותר ויותר, באמצעות פיתוח ושכלול של שיטות ייצור מתקדמות. השיטות אשר מפותחות ומיושמות בטויוטה מביאות גם היום לשינויים מרחיקי לכת בעולם הייצור, וכתוצאה מכך גם בעולם בו כולנו חיים.

 

כך מפתחים טויוטה פראיוס או רכבי אוטונומיים בקנה מידה עולמי

בקטע הבא נסקור שני עקרונות ייצור מרכזיים של חברת טויוטה, עקרונות אשר שופכים מעט אור על התופעה המסקרנת של חברת הרכב המובילה בעולם אשר נראה כי מפתחת טכנולוגיות חדשות ורכבים מתקדמים אשר עד זמן קצר לפני יציאתם לשוק רובנו מתקשים להאמין כי הם בכלל ניתנים לייצור. כאשר טויוטה פראיוס – הרכב ההיברידי הראשון בעולם, יצא לשוק לפני קצת יותר מעשרים שנים, רבים התקשו להאמין כי טכנולוגיה זו אכן עובדת בצורה חלקה וכי מדובר ברכב שמשתלם להחזיק. כיום, רק עשרים ושתיים שנים לאחר מכן, נמכרים דגמים היברידיים רבים בעולם, החל מטויוטה ראב 4 או טויוטה אוונסיס (רכבי שטח ומנהלים היברידיים) ועד לדגמים של חברות מתחרות אשר אימצו לחיקם בחפץ לב את הטכנולוגיה ההיברידית שפיתחה טויוטה. תהליך דומה קורה בימים אלו עם טכנולוגיות מתקדמות נוספות דוגמת הנעת מימן או מערכות נהיגה אוטונומיות – חברת טויוטה מובילה את העולם בתחומים אלו ומביאה את הטכנולוגיות החדשות אשר עדיין נמצאות בשלבי מחקר ופיתוח לכדי ייצור המוני. זו המומחיות של החברה – פיתוח טכנולוגיות מתקדמות חדשות ובניית שיטות ייצור המוניות המאפשרות ליישמן בקנה מידה גלובאלי.

 

בדיוק בזמן ושילוב של אוטומאציה עם מגע יד אדם - עקרונות הייצור של טויוטה

מאחורי פסי הייצור המתקדמים ביותר בעולם שמפתחת טויוטה עומדים במידה מרובה שני עקרונות מנחים עיקריים (כמובן שאלו אינם מסכמים את כלל פילוסופיים הייצור והניהול של טויוטה, אך מדובר בשניים מהעקרונות המוצלחים והמעניינים ביותר).

העיקרון הראשון מכונה בפשטות "בדיוק בזמן" – מדובר בעיקרון אשר בא להבטיח זרימה רציפה של תהליך הייצור באמצעות ייצור בכל נקודת זמן נתונה של מה שצריך בשביל השלב הבא בתהליך, ולא מעבר לכך. זאת בניגוד לתהליכי ייצור נפוצים ו"סטנדרטיים" בהם שואפים לייצר כמויות גדולות ככל הניתן ולבסס מלאי אשר יאפשר לדחוף כמויות גדולות בפסי הייצור השונים. גישה זו מהפכנית ביעילותה וברמת האיפוק שהיא מייצגת, איפוק המאפשר לייצר בדיוק על פי הביקוש בפועל, במקום על פי הכמות המקסימאלית הניתנת לייצור. כך, נפתרות בעיות שונות של ניהול מלאי, בזבוז של משאבים בייצור כמויות אשר אינן באמת נדרשות באותה נקודת זמן, יצירה של צווארי בקבוק בנקודות שונות בתהליך הייצור ועוד.

 

העיקרון המהותי השני נקרא ביפנית Jidoka, כאשר משמעות המושג היא - מיכון  אוטומטי בשילוב מגע יד אדם. על פי עיקרון זה, בעת שמתגלה בעיה מסוימת בפס הייצור הוא נפסק באופן מיידי, על מנת שלא לאפשר מצב בו מיוצרים ומצטברים חלקים פגומים. התראות שונות בדבר תקלות או הפסקות בעבודה של מכונות אוטומאטיות מעדכנות את הצוות האנושי באופן מיידי ומספר עזרים שונים אשר נבנים בתוך אולם הייצור מאפשרים לכל עובד המזהה תקלה וזקוק לסיוע להפסיק מיד את הייצור ולהתריע על הבעיה. כך, מתאפשר גילוי וטיפול בבעיות בשלב מוקדם, לפני שהספיקו לחולל נזק נרחב. נשמע אולי טריוויאלי, אך עד שפיתחו עיקרון זה באולמות הייצור של טויוטה הוא לא היה נהוג בעולם הייצור המסחרי.

 

משמעותם של עקרונות ייצור אלו היא בנייה של פסי ייצור במייצרים מוצרים ברמת איכות גבוהה ביותר ועובדים ביעילות חסרת תקדים. זה מה שמאפשר לחברה לא רק להשקיע המון משאבים במחקר ופיתוח של טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך, אלא גם ליישמן בקנה מידה המוני ולהוציא לשוק מגוון רחב של רכבים איכותיים ביותר. החל מהקורולה הנפוצה והמוכרת ועד לטויוטה C-HR או RAV4 המשוכללות ופורצות הדרך בקטגוריות שלהן – עקרונות הייצור של טויוטה הם שמאפשרים פיתוח ושיפור שיטתי של דגמים מובילים אלו.

 

 

עקרונות הייצור בשירות גישת הקיימות של החברה

עקרונות הייצור הללו אינם עוסקים אך ורק ביעילות הייצור ובניסיון לפתח רכבים איכותיים וזולים יותר ויותר, אלא גם הולכים יד ביד עם גישת הקיימות לה מוקדש מקום של כבוד בטויוטה. כידוע, שמים מנהליה של טויוטה דגש על קיימות בפן הסביבתי, החברתי והגלובאלי. זה מה שדוחף את החברה להשקיע מיליארדים במחקר ופיתוח של טכנולוגיות ידידותיות יותר לסביבה דוגמת הטכנולוגיה ההיברידית או הנעת מימן.

ברור מדוע עיקרון כמו "בדיוק בזמן" הולך יד ביד עם גישה של קיימות – במקום לייצור כמויות אדירות של חלפים בהם אין כרגע צורך (ובסופו של דבר ייתכן כי רבים מהם ייזרקו לפח, כפי שקרה בעבר בפסי ייצור רבים בעולם), עיקרון זה מנחה את מערך הייצור לייצר אך ורק את מה שנחוץ כרגע, על פי ההזמנות הקיימות בפועל. זה מביא לירידה משמעותית בבזבוז המשאבים ולכן תורם לקיימות סביבתית ארוכת טווח.

גם העיקרון של שילוב בין אוטומאציה לבין בקרה אנושית בא להבטיח ייעול של תהליכי הייצור וחיסכון משמעותי בבזבוז משאבים. בפסי ייצור רבים תקלות גורמות לייצור המוני של חלקים פגומים ולכן לבזבוז משאבים וזיהום סביבתי ניכר. על ידי זיהוי מרבית התקלות בזמן ומניעת ייצור חלקים פגומים נחסכים משאבים רבים ומתקבל תהליך ייצור בר קיימא.

 

לפניה בנושא דגמי טויוטה החדשים התקשרו אלינו לטלפון 04-8550550 או באמצעות דף צור קשר באתר.

 

צפו עכשיו בפרטים אודות טויוטה קורולה

 

צפו עכשיו בפרטים אודות טויוטה C-HR

 

צפו עכשיו בפרטים אודות טויוטה ראב4

 

צפו עכשיו בפרטים אודות טויוטה פריוס




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות