טויוטה חיפה

נהיגת לילה – משמעות מצב הראייה

 

שעות הערב והלילה הן מהשעות המאתגרות ולעיתים המסוכנות יותר לנהיגה. מטבע הדברים, כאשר הסביבה חשוכה והראייה שלנו מוגבלת יותר, רמת הסיכון עולה. מפגעים שונים עלולים להיות מסוכנים יותר ומצריכים מאיתנו הכנה מוקדמת מקיפה יותר.

מהי משמעות תנאי הראייה השוררים ברכב שלנו בעת נהיגת לילה, מהן הסכנות העיקריות האורבות לנו וכיצד נוכל להתגבר עליהן, לייצר לעצמנו תנאי נהיגה טובים ובטיחותיים גם בלילה ולוודא כי נגיע ליעדנו בשלום?

 

עצמת הפנסים וזווית התאורה

רובנו אולי איננו בקיאים בדקויות של עולם התאורה לרכב, אך בפועל כולנו מושפעים מהן. עצמת הפנסים הקדמיים והזווית בה הם מאירים הם שני גורמים חשובים ביותר המשפיעים על בטיחותנו באופן ישיר. אורות בעצמה נמוכה מדי לא יספקו לנו את שדה הראייה הרצוי בשעות החושך. אורות חזקים מדי עלולים לסנוור את הנהגים החולפים על פנינו (וכך לסכן אותם וגם אותנו), והשתקפותם מגורמים מסוימים בצד הכביש עלולה לסנוור גם אותנו. גם זווית התאורה של הפנסים הקדמיים היא חשובה – פנסים אשר אינם ממוקמים בזווית הנכונה לא יאפשרו לנו ראות אופטימאלית בחושך ויאירו את הכביש שלפנינו למרחק קצר יותר משמעותית מהמרחק אליו ניתן לראות עם אורות המכוונים כהלכה. בנוסף, ככל שאורות הרכב חלשים יותר או שזוויתם אינה מכוונת בצורה מדויקת ואופטימאלית, כך יקשה עלינו לזהות מפגעים בדרך בשעות הלילה.

מה ניתן לעשות בהקשר זה? ובכן, את עצמת הפנסים הקדמיים אנו בודקים בכל מקרה מדי שנה כאשר אנו מעבירים את הרכב טסט במכון הרישוי. בנוסף, לא יזיק לבקש מאנשי המקצוע במוסך לבדוק גם את הפנסים כאשר עושים לרכב טיפול תחזוקה שוטף או בעת ביצוע בדיקה.

 

טכנולוגיית התאורה ברכב

 טכנולוגיית פנסי הרכב עוברת אבולוציה מתמשכת, כפי שניתן להיווכח מרכבי טויוטה החדשים. מדי שנה מפתחות יצרניות הרכב הגדולות טכנולוגיות משוכללות יותר ויותר, והדבר בא לכדי ביטוי גם בתחום התאורה וההארה ברכב – פנסי הרכב עצמם, מערכות תאורת אזהרה שונות דוגמת איתות ואורות בלימה, התאורה בפנים הרכב ועוד. בדגמים החדשים המשווקים בטויוטה חיפה, למשל, ניתן למצוא מערכות תאורה מתקדמות אשר מעוצבות ומכוונות על פי המחקרים המתקדמים ביותר בתחום, המעידים על העצמה המדויקת הרצויה של האור בכל אחת מהמערכות, על הזווית הטובה ביותר עבור הפנסים הקדמיים וכד'. את מה שהשכילו להבין בטויוטה כבר לפני שנים רבות מבינים כיום העולם הרכב כולו – גם בתחום התאורה יש הרבה מה לשפר ולשכלל בעולם הרכב, ולדבר השפעות מידיות וישירות על בטיחות הנוסעים ברכב. דוגמה טובה לכך היא מאפיין התאורה במערכת הבטיחות המתקדמת של טויוטה – Toyota Safety Sense. במערכת מתקדמת זו של טויוטה קיים רכיב אשר מנטר את בהירות תאורת הדרך (כלומר, באמצעות מצלמה מזהה המערכת רכבים המגיעים ממול, עד כמה הדרך מוארת באזור זה וכד'), ובתגובה לכך מעביר באופן אוטומאטי בין אור גבוה לנמוך במטרה להביא לנהיגת לילה בטיחותית יותר.

 

לשים לב גם לתאורה בתוך הרכב

נקודה שחשוב מאוד לשים אליה לב בעת הנהיגה בלילה היא לתאורה השוררת בתוך הרכב. הן האור הפנימי שממוקם בתקרה של פנים הרכב והן מקורות אור אחרים דוגמת מערכת המדיה, מסך הפלאפון, מסכי טלוויזיה שניתן למצוא במושבים אחוריים במכוניות רבות כיום וכו' – כל אלו משפיעים משמעותית הן על יכולתו של הנהג לראות בבירור את הכביש והן על תשומת ליבו. חשוב תמיד להיות מודעים לנקודה זו ולוודא שאין יותר מדי אור בפנים הרכב בעת נהיגת לילה, וכי אין יותר מדי הסחות דעת. בהקשר זה של סנוור הנהג, יצירת השתקפות על השמשה הקדמית אשר מונעת ראייה טובה של הדרך והסחות דעת, לתאורה נכונה בתוך הרכב ישנה חשיבות רבה לא פחות מאשר זו של התאורה שמחוץ לרכב...

 

לסיכום, תאורה ברכב היא תחום שלם בפני עצמו, בעל השפעה ישירה ומידית על רמת הבטיחות של הנוסעים ברכב. בעוד בדגמים החדשים של חברות פורצות דרך כמו טויוטה כבר ניתן למצוא מערכות מתקדמות גם בתחום התאורה, במרבית הרכבים כיום עדיין קיימת אותה מערכת תאורה כמו זו שהייתה קיימת ברכבים גם לפני עשרות שנים. חשוב להיות מודעים לנושא זה ולוודא כי אנו עושים כל שביכולתנו על מנת לאפשר תנאי נהיגת לילה אופטימאליים.

 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות