טויוטה וטסלה ראש בראש

טויוטה וטסלה – מי באמת מובילה את עולם הרכב?

 

מזה שנים מובילה טויוטה את עולם הרכב הן בחדשנות והן בהיקף מכירות. עם שווי שוק של כ 212 מיליארד דולר, טויוטה פועלת כתאגיד ענק אשר עושה הרבה יותר מאשר ייצור מכוניות גרידא. כעת, מתקרבת חברת טסלה המדוברת של היזם אילון מאסק לשווי השוק של טויוטה ונושפת בעורפה. מה משמעות הזינוק במחיר המנייה של טסלה? האם זה אכן מסמל מאבק אמיתי על הובלת שוק הרכב? ומה הופך את טויוטה בכל זאת לגורם המשמעותי ביותר בעולם התחבורה והרכב?

 

חברת "טסלה" המייצרת רכבים חשמליים מדוברים ביותר (הנמכרים בעיקר בארצות הברית ובאירופה) מייצרת בתקופת פעילותה לא רק רכבים, אלא גם ובעיקר המון יחסי ציבור ורעש תקשורתי. כעת מזנקת מניית החברה בעקבות תחזיות ספקולטיביות שונות, בעוד מניות של חברות אחרות, וטויוטה ביניהן, נופלות בעקבות המשבר הכלכלי שמביאה עימה מגפת הקורונה.

 

הבטחות לטכנולוגיה פורצת דרך כחלק מקומפלקס חברות חדשניות – "טסלה"

על מנת להבין את הכותרות של השבועות האחרונים בעולם הרכב לפיהן שווי השוק של חברת "טסלה" מזנק בעשרות אחוזים ועובר את סף 190 מיליארד דולר (כאמור, לעומת שווי שוק של כ 212 מיליארד של טויוטה), ולנסות ולהבין האם בקרוב אנו צפויים לראות אותה כמות של טסלה ברחובות כמו שאנחנו רואים טויוטה קורולה, יאריס או ראב 4, יש להבין את ההקשר בתוכו פועלת החברה האמריקאית.

טסלה היא אחת מקומפלקס החברות הנמצא בבעלותו של איל ההון הטכנולוגי והיזם האקסצנטרי והנודע – אילון מאסק, אשר עשה את הונו הראשוני כתוצאה מהקמתה ומכירתה של חברת "פיי פאל" (Paypal). בנוסף לטסלה הקים מאסק גם את חברת SpaceX אשר מזה שנים מבצעת טיסות מסחריות לחלל (וממש לאחרונה אף הטיסה אסטרונאוטים אמריקאים לתחנת החלל הבינלאומית, בטיסה הפרטית הראשונה בהיסטוריה בה מוטסים בני אדם לחלל). חברה מדוברת נוספת של מאסק – SolarCity מתמחה בפיתוח וייצור של פאנלים סולאריים זולים ויעילים יותר ויותר. בנוסף, מוכר מאסק גם בעקבות שאיפות גרנדיוזיות ליישב את מאדים בעשורים הקרובים ולבנות מערכות הסעת המונים עתידניות אשר יקצרו את זמני הנסיעה בעשרות אחוזים.

בהקשר זה ניתן להבין את הצלחתה המטאורית של "טסלה" כנובעת, לפחות באופן חלקי, מיחסי ציבור מצוינים. הזינוק האחרון במניית החברה הגיע לאחר הכרזה של מאסק על כך שחברתו קרובה מאוד לייצור מסחרי של טנדר חשמלי מתקדם. לאורך העשור האחרון יצאו לא מעט הכרזות מסוג זה אשר גרמו להרבה מאוד "באז" תקשורתי סביב החברה, למרות בעיות ושערוריות חוזרות ונשנות דוגמת אינספור לקוחות אשר הזמינו ואף שילמו עבור מכונית הטסלה שלהם, אך נאלצו להמתין שנים בעקבות חוסר יכולתו של פס הייצור של טסלה לעמוד בקצב ההזמנות.

בהתחשב בכל זה, כמו גם בעובדה כי ההכרזות ששחררה טויוטה לאחרונה לא עסקו בתחזיות גרנדיוזיות בנוגע לעתיד אלא במידע טכני ו"קר" בנוגע לירידה הצפויה השנה בהכנסות בעקבות משבר הקורונה העולמי (אשר משפיע גם על טסלה, כמובן...), כבר יש מקום להטיל ספק בכך שנראה את הדור החדש של טסלה מחליף את טויוטה קורולה או את הטנדר החשמלי של טסלה מחליף את טויוטה היילקס על הכבישים...

 

היעדר תחרות של ממש ברמת האיכות, בעקביות ובמבחר הדגמים

מלבד להכרזות השאפתניות והמתוזמנות היטב של מאסק אשר הביאו לקפיצה (צפויה ורצויה מבחינתו) בשווי השוק של החברה, קשה להתעלם מכך שטסלה מייצגת עבור רבים את העתיד, את הכיוון אליו צריך להתקדם עולם הרכב והתחבורה, בעיקר בדמות מכוניות חשמליות לחלוטין ובהמשך גם אוטונומיות. עם זאת, היכרות מעמיקה יותר עם עולם הרכב מגלה כי לא רק שטויוטה היא זו שהניחה את היסודות למהפכה הטכנולוגית בעולם הרכב (ועדיין מובילה אותה במובנים רבים), אלא גם כי כיום לטויוטה אין תחרות אמיתית מצד טסלה בכל הנוגע לוודאות רמת האיכות של רכביה, ההיקף והעקביות בהם היא מייצרת רכבים איכותיים ומבחר הדגמים השונים שהיא מציעה ללקוחותיה. 

 

נתחיל עם ההובלה של המהפכה הטכנולוגית בעולם הרכב – טויוטה ידועה מזה עשורים כאחד הכוחות המובילים במחקר ופיתוח בעולם הרכב. החברה אמונה בעצמה על פיתוח ההנעה ההיברידית והבאתה לכדי ייצור המוני, וכיום רבים תולים תקוות בחברה לעשות את אותו הדבר גם בכל הנוגע לרכבים אוטונומיים. בנוסף, טויוטה הייתה החלוצה להשיק מכונית הפועלת באמצעות תא דלק (הנעת מימן) והיא נמצאת כיום בתהליכים מתקדמים של פיתוח ושכלול טכנולוגיה מבטיחה זו, אשר עשויה לשנות בעצמה את שוק הרכב והעולם כולו באופן רצוי וחסר תקדים (מדובר בטכנולוגיית הנעה נקייה לחלוטין ויעילה ביותר).

 

אך מלבד להובלת החזית הטכנולוגית בעולם הרכב ובתחומים טכנולוגיים מרכזיים נוספים (דוגמת רובוטיקה), טויוטה אינה ממש  מאוימת על ידי חברות אחרות, גם לא חברה כמו "טסלה", בכל הנוגע לרכבים ולמוצרים שהיא מייצרת כיום. בעוד טויוטה מייצרת מגוון רחב של רכבים מדגמים שונים, החל מטויוטה קורולה המשפחתית, דרך טויוטה יאריס הקומפקטית ועד ראב 4, C-HR, טויוטה לנד קרוזר ועוד, לטסלה מספר מצומצם ביותר של דגמים, כאשר תכניות לייצור מסחרי של טנדר חשמלי וכו' הן עדיין בגדר שאיפה.

גם מבחינת רמת איכות ועקביות בייצור הרכבים שלהם, לטויוטה אין סיבה לבהלה בכל הנוגע לכך שטסלה "נושפת בעורפה" – גם הדגמים של טסלה שכן יוצרו ונמכרו עד כה לא יוצרו בעקביות וברמת איכות אחידה ויציבה, כאשר בעיות רבות ושונות שהתגלו הביאו להחזרים של מכוניות רבות ולניסיונות שיפור בדגמים הבאים. 

בנוסף לכל זה, גם כמות הרכבים המיוצרים על ידי שתי החברות מעידים על כך שטסלה אינה מהווה כרגע תחרות של ממש עבור טויוטה – בעוד טויוטה ייצרה כ 2.4 מיליון רכבים ברבעון הראשון של 2020, טסלה לעומתה ייצרה כ 103 אלף מכוניות בלבד (!). פער זה מעיד על יכולות הייצור של שתי החברות, ועל המקום שמשחק אותו "הייפ" תקשורתי במחיר המניה ושווי השוק של טסלה.

 

בכל זה אין כדי להמעיט מערכה של טסלה – אכן מדובר בחברה חדשנית ופורמת דרך מבחינה טכנולוגית אשר מהווה תוספת מבורכת לתחום אשר זקוק לכמה שיותר מוחות ותקציבים אשר יופנו לפיתוח, שכלול ויישום של טכנולוגיות חדשות. אך בכל זאת, כדאי להיזהר בתחזיות ובהערכות ולא לתת משקל רב יתר על המידה לנתונים "יבשים" ומטעים דוגמת קפיצות בשווי מניות ובעקבות כך בשווי השוק של החברה. גם אם שווי השוק של טסלה יעבור בעתיד את זה של טויוטה, עדיין אין בכך כדי להעיד על הרמה המקצועית של החברה בייצור רכבים, על יציבותה לאורך זמן או על גודלו של התפקיד הכללי שהיא משחקת בקידום ושינוי פני עולם הרכב והאנושות כולה. 

 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות