טויוטה

תהליכים בחברת טויוטה בהשפעת תרבות יפן

יפן היא אחת מן המדינות בעלות התרבות והעתיקה בעולם. הרבה מחקרים נעשו וספרים נכתבו על התרבות היפנית, אשר נתפשת בתרבות המערב כתרבות אקסצנטרית וייחודית. תרבות מיוחדת זו באה לידי ביטוי בכל תחום בחיים היפניים, וכך גם בפניהן של חברות עסקיות ותעשייתיות יפניות רבות. אחת מהחברות הבולטות בעולם התעשייה היפנית היא ללא ספק חברת טויוטה – יצרנית הרכב הגדולה ביפן ובעולם כולו. 

 

 

האופי היפני של טויוטה

 

לאורך עשרות השנים בהן קיימת חברת טויוטה, ניתן לראות בבירור סממנים יפניים בולטים, הבאים לידי ביטוי בתרבות הארגונית של החברה ובאופן ניהולה. בפן הניהולי, ניתן להצביע על מספר שיטות ניהול שונות אשר הונהגו בטויוטה, ואשר משקפות את השקפת הניהול היפנית בצורה מובהקת. שיטה אחת כזו, המכונה TQM (Total quality management), דוגלת בהשמת ערך האיכות והמצוינות של המוצר מעל לכל. שיטה זו הונהגה במערך הניהול של טויוטה והיא אחת הסיבות לאיכות הבלתי מתפשרת של רכביה של טויוטה. לא בכדי נחשבות המכוניות של טויוטה לאמינות ואיכותיות מבחינה מכאנית – המקור לכך טמון בשיטת הניהול אשר הכווינה את החברה לפיתוח וייצור של מכוניות איכותיות כל כך. בנוסף, ניתן להצביע על שיטת "הניהול הרזה" (Lean management) – שיטה המונהגת כיום בתאגידי ענק רבים מסביב לעולם. עקרונות השיטה מדברים על "הרזיית" תהליכי הייצור, כלומר – ייעולם והפשטתם, תוך צמצום עלויות ושמירה על האיכות בו בזמן. גם שיטה זו היא שיטת ניהול יפנית מובהקת, הפעם מפני שממש פותחה במפעליה של חברת טויוטה.

 

 

מלבד לשיטות ניהול יפניות מובהקות אשר הונהגו ומונהגות בטויוטה ומביאות אותה לקדמת הבמה בתעשיית המכוניות העולמית, ניתן לאפיין את המוניטין של טויוטה כחברה בעלת אופי יפני מובהק – אופי אשר הינו בעל השפעה מכרעת על איכות מוצריה. מוניטין זה הינו כמובן אחד מהגורמים המרכזיים להצלחתה המטאורית של החברה. 

 

במידה ונבצע סקר רחב היקף בקרב צרכני רכבים פרטיים ממוצעים, סביר שנגלה כי הרוב המכריע רואה את תעשיית הרכב היפנית כתעשייה איכותית ואמינה, המייצרת מכוניות כדאיות לרכישה. כאן אנחנו עדים להשפעה ההדדית בין טויוטה והתרבות היפנית – התרבות היפנית הינה אחד המאפיינים של טויוטה אשר הביאו אותה למקום בו היא נמצאת כיום על ידי הכתבת אופי הניהול והתרבות בארגון. במקביל, טויוטה, כיצרנית כלי הרכב הגדולה והמפורסמת בעולם, מקרינה מהצלחתה ומהמוניטין שלה על תעשיית הרכב היפנית כולה.

 

 

ניתן לראות כי הסממנים המאופיינים כל כך עם התרבות היפנית – תחכום, דיוק קיצוני, משמעת עבודה קפדנית וכד', הם גם הסממנים הבולטים בחברת טויוטה, לפחות בעיני ציבור הצרכנים הרחב. טויוטה מזוהה כתאגיד יפני ייצוגי, אשר מייצג את אופי התרבות ממנה הוא צמח, ומביא אופי זה לידי ביטוי במוצריו. כך, נהנית טויוטה לא רק מאופי ניהולי יפני מוצלח ביותר, אלא גם מתפקידה כשגרירתה של יפן בעולם העסקים והתעשייה העולמי. כך, ניתן אף לייחס הרבה מהכבוד הרב אשר ניתן בעולם העסקי והתעשייתי לתעשייה היפנית, להצלחתה המסחררת של טויוטה. 

 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות