טויוטה משפחתית

נהיגה בטוחה בטויוטה

 

הסחות דעת בנהיגה - סכנה אמיתית

 

 

האם אתם מגדירים עצמכם כנהגים מסוכנים? ודאי שלא. אתם אינכם בני 16 קלי דעת המבקשים להרשים את החבר'ה. אך מסתבר שדווקא אתם יכולים להיות לעיתים נהגים מאוד מסוכנים. מדוע? ביטוי המפתח הוא: הסחת דעת. אם דעתכם מוסחת גם לשנייה כאשר אתם על הכביש, הרי שגם אתם נמנים על חברי המועדון המפוקפק...

אם אתם סובלים מהסחות דעת בזמן הנהיגה חשבו שנית - האם אתם נהגים מסוכנים? עתה התשובה מעט יותר קשה, נכון? כי אין נהג, אשר לא חוטא בהצצה אחורה לאתר מוצץ אבוד של הילד, או שבודק בסלולר הודעת SMS חשובה או נהגת שעסוקה בתיקון האיפור תוך כדי נהיגה בפקק בבוקר ואין זה משנה אם אתם נוהגים ברכב טויוטה או ברכב אחר.

 

גורמים לתאונות

 

 

בכל הנוגע לנהגים מסוכנים קיים מיתוס שפקיד את מלוא האשמה על הנהגים הצעירים, אלה  ששותים אלכוהול, ממהרים או "מעגלים פינות" בציות לתמרורים. אמת, נהגים אלה אכן מסכנים את האחרים על הכביש, אך האמת הרחבה יותר היא, שכל אחד, בכל רכב (טויוטה או כל רכב אחר) יכול להפוך לנהג מסוכן, בשבריר שנייה של חוסר תשומת לב ומכאן שההגדרה ל"נהגים מסוכנים" רחבה בהרבה. מעניין לדעת שמרבית הנהגים דווקא אינם מחשיבים עצמם כמסוכנים. אני? מה פתאום.... מדובר בנהגים שקולים, כאלה המשקיעים ברכבם, קונים אביזרי רכב, מערכות בטיחות, טויוטה או רכב יוקרתי מסוגו ומטפחים את רכבם. כיצד ייתכן איפה להגדירם כמסוכנים?

מסתבר שמרבית התאונות נגרמות דווקא על ידי הנהג ה"פשוט" והסולידי. אף אחד הרי לא מתכנן לקטול אחרים על הכביש בהיכנסו לרכב בבוקר. כיצד איפה קורה שתאונות רבות כל-כך מתרחשות? הסטטיסטיקה מדברת על מאות הרוגים מדי שנה ועל אלפי פצועים.

 

 

התשובה פשוטה, ואין צורך להיות פרופסור או בוגר תואר שני בלימודי מנהל עסקים כדי להשיב עליה. מדובר בתוצאה של שנייה קצרה של היסח דעת בנהיגה. הנהג אפילו לא יידע לשים את האצבע מה היה שם שהביא להתרחשות התאונה המחרידה. התאונה קרתה "פתאום" מבחינתו. לפיכך, קל להבין שלמעשה כל אחד ואחת מאיתנו מסכן בנהיגתו את עצמו ואת האחרים בסביבתו.

הבשורה המעודדת היא שהדבר תלוי בנו והוא בהחלט ניתן לשיפור מהותי. אין ספק כי מערכות בטיחות איכותיות כמו ברכבי טויוטה - עוזרים ויכולים למנוע תאונות, אך כאן אנו מתייחסים בעיקר לבני האנוש.

 

שגיאות ועוד שגיאות

 

 

כאשר מתרחשת תאונה אוהבים להכתיר אותה כתוצאת ה"גורם האנושי".למעשה מדובר בצירוף מילים נבוב. מרבית התאונות נגרמות מנהיגה שהיא תוצאה מהתנהגות לקויה על הכביש. זו נובעת מהסיבות הבאות:

• חוסר מודעות.

• חוסר ידע.

• חוסר מיומנות.

כל אלה, אגב, ניתנים לתיקון.

מחקר רחב היקף, שנעשה בארה"ב תומך בתיאוריה הזאת. המחקר נערך ע"י אוניברסיטת וירג'יניה, במימון מנהל הבטיחות האמריקאי. במהלכו הותקנו חיישנים ומצלמות במכוניותיהם של 240 נהגים (רכבים שונים ולא רק רכבי טויוטה מן הסתם). מכשירים אלה עקבו ותיעדו את כל פעולות הנהיגה שלהם, במשך יותר משנה. הממצאים:

• תיעוד של 82 תאונות.

• 760 מקרי "כמעט תאונות".

• 8,300 מצבי סיכון שחייבו תמרון להתחמקות מתאונה.

המסקנה? טעויות נהג הן גורם משמעותי ומרכזי (90%) בהתרחשות תאונות.

 

הסחות דעת כגורם מרכזי בתאונות

 

 

המחקר גילה שב - 80% ממקרי התאונות וב - 65% ממקרי ה"כמעט" הנהג היה מוסח דעת לפני התרחשות המקרה. זאת אומרת, שמבטו לא היה נתון ומרוכז בתנועה שמלפניו.

יתר הממצאים גילו כי גם מיומנות של נהגים היא בעלת משקל במעורבות בתאונות. עצירה פתאומית, סטייה מנתיב והתחמקות מתאונה, צריך לדעת כיצד להתנהג במצבים אלה על מנת לא לבצע תאונה.

 

לסיכום

 

 

הסחות הדעת הם אבן הנגף של כל נהג. במידה ותדעו לזהות את מצבי הסחת הדעת או תרכשו מבעוד מועד מערכת התראה בפני תאונות שתהווה עין שלישית על הכביש - תחסכו חיים.

סוגי הסחות דעת:

קריאה, אכילה, איפור, גילוח, חיפוש תחנה ברדיו, שיחת טלפון, קריאת סמס, שליחת סמס, חיוג, טיפול בילדים, חלום בהקיץ, עיון במפה או הוראות דרך ועוד.

מה לעשות? בנהיגה אל תהיו "מולטי-טאסק". התמקדו אך ורק בכביש, למרות שאנו מחונכים לתפקד בהמון חזיתות ועושים זאת לא רע בכלל בחיינו הסוערים. הכביש הוא דוגמא לזירה בה כדאי להיות ממוקדים באופן בלעדי. גם אם הינכם נוהגים ברכב טויוטה חדיש ומאובזר, אל תחשבו שהרכב אמור למלא את מקומכם בשמירה על עירנות ונהיגה בטוחה. נסיעה טובה!

 

 

 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות