טויוטה

טויוטה פריוס סולארית – כיוון פוטנציאלי לעולם הרכב?

מזה שנים רבות נשואות עיניהם של חובבי רכב וטכנולוגיה למיניהם אל עבר פעילותה של חברת טויוטה, אשר רכשה לעצמה שם של חלוצה ופורצת דרך טכנולוגית, הן בעולם הרכב והן בתחומים כלליים יותר דוגמת רובוטיקה. אחד מפרויקטי הניסוי של החברה במהלך השנה האחרונה מסקרן במיוחד ומעלה אפשרות של כיוון נוסף אליו צפוי להתפתח עולם הרכב. הכוונה היא לרכב סולארי לחלוטין, בדומה ללוויינים המשייטים בחלל.

 

בכל רגע נתון מתקיימים לפחות כמה וכמה פרויקטים שאפתניים ומעוררי השראה במיוחד במימון טויוטה, אשר מאז ומלמיד משקיעה חלק ניכר מהמשאבים העומדים לרשותה במחקר ופיתוח, לא רק של פטנטים נקודתיים וספציפיים, אלא של ענפים ותחומים חדשים שלמים, כאלו אשר באים לשנות את האופן בו פועל עולם התחבורה כולו. פיתוחה של ההנעה ההיברידית במהלך העשורים האחרונים מהווה דוגמה מתבקשת לכך, ספציפית בגלל האופן בו צעד עולם הרכב כולו, כולל יצרניות מובילות רבות נוספות, בעקבותיה של טויוטה פריוס – המכונית ההיברידית הראשונה שהושקה לעולם בשנת 1997.

בעוד מאז ועד עכשיו עברו הרבה מים בנהר, וגם טויוטה עצמה כבר השיקה אינספור דגמים היברידיים נוספים דוגמת טויוטה C-HR או טויוטה ראב 4, כיום שוקדים בחברה על פיתוחה של פריוס סולארית לחלוטין. אב הטיפוס כבר קיים והוצג לעולם, למרות שהיישום המסחרי רחב ההיקף צפוי להגיע רק בעוד כמה שנים.

 

שימוש בטכנולוגיית לוויינים וחיסכון בצורך בהטענה חשמלית – מכונית סולארית

הרעיון העומד מאחורי הפיתוח החדש של טויוטה פריוס סולרית הוא ללכת צעד נוסף בכיוון שהתוותה המהפכה ההיברידית שהשיקה טויוטה עצמה, ואף ללכת צעד נוסף מעבר לחזון של מכוניות חשמליות לחלוטין, אשר כבר החל להתגשם ולרקום עור וגידים בשוק הרכב בשנים האחרונות. בעוד גם רכבים היברידיים וגם רכבים חשמליים לחלוטין מצריכים הטענה ממקור אנרגיה כלשהו (תחנת דלק או שקע חשמלי ייעודי כמו במקרה של רכבי טויוטה פלאג אין הנטענים ישירות), רכב סולארי אמור להיטען באופן מלא (כתלות במצב העננות...) מאור השמש, ללא כל צורך במנוע בנזין לגיבוי (כמו ברכבים היברידיים) או בנקודת טעינה זמינה. 

 

על מנת להשיג מטרה שאפתנית זו פנו בטויוטה לתעשיית הלוויינים, והחליטו לפתח רכב אשר עושה שימוש בפאנלים סולאריים דומים (המתאפיינים בכך שהם דקים במיוחד וקלי משקל). הטויוטה פריוס הסולארית אשר הוצגה בשנה שעברה לעולם כאב טיפוס לרכבים הסולאריים של העתיד (הקרוב, בתקווה...) מרוצפת כולה בפאנלים סולאריים אלו. גג המכונית, מכסה המנוע, השמשה האחורית ואפילו הכנף – כולן מרוצפות בפאנלים סולאריים דקיקים ויעילים במיוחד, אשר עברו התאמות מסוימות על ידי המהנדסים של טויוטה על מנת שיתאימו יותר לעבוד על גבי מכונית נוסעת. בהקשר זה חשוב לזכור כי לוויינים פועלים בחלל, שם ההשפעה של כוחות שונים על הפאנלים היא זניחה בהשוואה למה שקורה על גבי מכונית. זו חשופה לאינספור מפגעים שונים, החל מחול, אבק ואבנים קטנות שעלולות לפגוע בפאנלים ועד למכות "טבעיות" שחוטף הרכב במהלך הנסיעה כתוצאה מתנאי הכביש או השטח וגורמים משפיעים נוספים. על מנת שהפאנלים האיכותיים והעדינים הללו יפעלו בצורה טובה ועמידה גם על גבי מכונית נוסעת, נדרשת כאמור התאמה ייעודית והמשך פיתוח של התחום כולו. בכך משקיעה כיום טויוטה. 

 

טווח נסיעה יומי פוטנציאלי העולה על זה של האמריקאי הממוצע – טיוטה פריוס סולרית 

על פי מחקרים הנערכים בדגמים הסולאריים שמפתחת החברה אמורים הפאנלים של טויוטה פריוס הסולארית לספק ביום שמש טוב טווח נסיעה של כחמישים ושישה קילומטרים – יותר מטווח הנסיעה היומי הממוצע של מכונית בארצות הברית (שם נערך המחקר). משמעות הדבר היא כי גם במצב הנוכחי של הטכנולוגיה המדוברת, ביכולתה לספק לאינספור אנשים את האפשרות לנהוג במשך כל היום ללא כל צורך בדלק או אפילו בטעינה מנקודת חשמל. אור השמש יספיק להתניידות היומיומית הממוצעת, לפחות בימים שטופי שמש (לכן עשוי פיתוח זה להיות יעיל ומועיל במיוחד במדינה שמשית כמו שיראל...). 

אך חשוב לזכור גם כי זהו רק המצב הנוכחי של הטכנולוגיה הסולארית – ענף המתקדם ומתפתח בקצב מסחרר. בעוד תקציבים רבים מושקעים כיום בשוק הפרטי בפיתוח טכנולוגיה סולארית יעילה יותר ויותר, שחקנים משמעותית כמו טויוטה עשויה להביא לשינוי של ממש בקצב בו מתפתח התחום. במילים אחרות – בתוך כמה שנים ספורות ובאמצעות שיתופי פעולה בין חברות שונות הפועלות בענף האנרגיה הסולארית, סביר מאוד להניח כי כבר נראה רכבים סולאריים אשר נוסעים הרבה יותר מחמישים ושישה קילומטרים על הטענה אחת. 

 

טויוטה ראב 4, C-HR ואולי לנד קרוזר סולארית? 

מה טומן בחובו העתיד בהקשר זה? כמו תמיד – קשה לדעת אך ניתן בהחלט להעריך. אם לשפוט על פי קצב ההתקדמות של פיתוחים בעולם הרכב, ועוד יותר מכך בעולם האנרגיה הסולארית, ואם לקחת בחשבון את האופן בו הוציאה טויוטה לפועל מהפכות קודמות בעולם הרכב, ניתן בהחלט לצפות למצוא רכבים סולאריים לחלוטין על כבישי העולם מתישהו בשנים הקרובות. האם זה יקרה בעוד חמש שנים או בעוד עשרים שנים? קשה מאוד לומר כמובן.

האם נראה דגמים סולאריים נוספים של טויוטה? האם בדומה למהפכה ההיברידית, גם המהפכה הסולארית תוליד לנו דגמים סולאריים ונקיים לחלוטין של טויוטה RAV4, טויוטה C-HR או אפילו טויוטה לנד קרוזר? רק ימים יגידו. במידה וקצב הפיתוח יימשך כמתוכנן ובתוך מספר שנים אכן נוכל להשתמש באנרגיית השמש בלבד על מנת להניע את מכוניתנו, סביר מאוד להניח שטויוטה תהיה גם הפעם החברה האמונה על מרבית הפיתוח.

ניתן בהחלט לשאוב השראה ועידוד גם מהדוגמה הזו, ולקוות כי היא תשחק חלק במהפכה שעובר עולם הרכב אל עבר תחום ירוק, בר קיימא וידידותי יותר לסביבה – מהפכה לה אחראית טויוטה יותר מל יצרנית אחרת בתחום.

 

לכל דגמי טויוטה בסוכנות טויוטה בחיפה>>

 

לפרטים נוספים התקשרו אלינו לטלפון 04-8550550 או באמצעות האתר.

 




צור קשר

ידוע לי כי הפרטים שמסרתי לעיל יכללו במאגר המידע של יוניון מוטורס בהתאם למדיניות הפרטיות של החברה

* שדה חובה
מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות