רכב טויוטה

טכנולוגיית הרכב המתקדמת ברכבי טויוטה Toyota Safety Sense 

ישנם פרמטרים חשובים שונים בעולם הרכב, סוגים שונים של טכנולוגיות הנחוצות על מנת להפוך את כלי הרכב בהם כולנו משתמשים ליעילים יותר. לדוגמה – פיתוחים וטכנולוגיות מתקדמות העוסקות בהנעה, הנדסת אנוש, השפעה על איכות הסביבה ועוד – כל אלו מיושמות בעולם הרכב ועוברות שינויים ושיפורים בלתי פוסקים. אך מרבית צרכני הרכב וודאי יסכימו כי התחום החשוב והבסיסי ביותר אותו יש לקדם ככל הניתן בכל הנוגע לעולם הרכב, הוא תחום הבטיחות.

 

המכונית הפרטית שלנו, בה אנו מסיעים את ילדינו מדי יום, היא מכונה מופלאה ועוצמתית – היא מסוגלת להאיץ למהירות של עשרות קילומטרים לשעה ומעלה בתוך פחות מדקה והיא לוקחת אותנו על פני עשרות ומאות קילומטרים מדי יום. עם זאת, מדובר במכונה בעלת פוטנציאל הרסני – תאונת דרכים עלולה להיות קטלנית עבור הנוסעים ברכב וברכבים נוספים, כמו גם עוברי אורח. לכן, קיימת חשיבות עליונה להקדשת כמה שיותר מאמצים ומשאבים לשיפור מערכות הבטיחות של רכבים פרטיים ומסחריים. זה בדיוק מה שעושה חברת טויוטה. כפי שנפרט מיד, טויוטה מובילה את עולם הרכב גם בפרמטר החשוב של מערכות בטיחות מתקדמות אשר נועדו להגן על כולנו. כך, בין אם אתם רוכשים רכב חדש מהחברה או הולכים על רכבי טויוטה סלקט (רכבי טויוטה יד שנייה המושבחים על ידי טויוטה ומגיעים עם אחריות יבואן) – תוכלו להיות רגועים כי אתם נוהגים על הרכבים הבטיחותיים ביותר שקיימים היום.

 

מערך הבטיחות של טויוטה – Toyota Safety Sense

מזה שנים שניתן למצוא בדגמי טויוטה את מערכות הבטיחות המתקדמות ביותר הקיימות בעולם הרכב. בדומה ליצרניות רכב אחרות, גם בדגמי טויוטה ניתן למצוא כבר עשרות שנים מערכות בטיחות הנחשבות כיום לבסיסיות דוגמת מערכת למניעת נעילת הבלמים (ABS), מערכות בקרת יציבות, כריות אוויר קדמיות וצדדיות וכד'.

 

החל משנת 2015 ואילך משולב בדגמי טויוטה מערך בטיחות שלם הכולל מספר מערכות בטיחות מתקדמות ומשוכללות. מערך זה מכונה "Toyota Safety Sense".

 

מערך בטיחות זה כולל מספר מערכות נפרדות, בהן מצוידים כיום רכבי טויוטה החדשים :

מערכת בקרת סטייה מהנתיב (LDA)- מערכת זו משתמשת בחיישנים על מנת לזהות מצבים בהם הרכב מתחיל לסטות באופן בלתי מתוכנן או יזום מהנתיב בו הוא נמצא. במקרה כזה מופעלת התראה וויזואלית והתראת אודיו (צליל) המזהירות את הנהג ומאותתות לו לייצב את הרכב חזרה בנתיב. מערכת זו מתוכננת לפעול במהירויות גבוהות יחסית ובנסיעה בכביש ישר יחסית (כלומר – בעיקר בכבישים מהירים ואוטוסטראדות). מערכת זו בעלת הפוטנציאל למנוע תאונות קטלניות רבות המתרחשות במהירויות גבוהות, למשל במקרים בהם הנהג נרדם על ההגה או אינו שם לב לכמה שניות בעוד הרכב סוטה מהנתיב.

התראת אי שמירת מרחק והתנגשות (PCS) – מערכת זו עושה שימוש במצלמה ובחיישני לייזר הממוקמים בקדמת הרכב ומזהים את הרכב הנוסע לפנינו בנתיב. המערכת מחשבת את המרחק מהרכב שלפני הרכב שלנו, את מהירות נסיעתנו ומספר פרמטרים נוספים, ובמידה והיא מזהה כי הסיכוי להתנגשות עם הרכב שלפנינו גבוה, היא מתריעה לנהג, הן התראה וויזואלית והן התראת קול. במקרים בהם נדרשת בלימה פתאומית חזקה במיוחד, המערכת אף מסייעת לנהג ומוסיפה לכוח הבלימה. במקרים בהם המערכת מזהה כי הסיכוי להתנגשות קדמית גבוהה מאוד ואילו הנהג אינו מגיב כלל, המערכת עשויה להתחיל בבלימה בעצמה, על מנת לאפשר לנהג זמן תגובה ארוך יותר.

 התראת סכנת דריסת הולך רגל – חבילות מסוימות של Toyota Safety Sense מצוידות גם במערכת נוספת המהווה למעשה הרחבה של המערכת למניעת התנגשות והתראה על אי שמירת מרחק. מערכת נוספת זו מיועדת לזהות הולכי רגל בנתיב הנסיעה של הרכב, ולהתריע בפני הנהג במידה וזוהה הולך רגל בסכנת דריסה.

תאורה אדפטיבית (AHB) – גם כאן נעשה שימוש במצלמות וחיישנים שונים על מנת להתאים באופן אוטומאטי את מערך האורות. כאשר מופעלת, המערכת מחליפה בין אורות גבוהים לאורות נמוכים בהתאם למצב התאורה בכביש ולאורות של רכבים אחרים בסביבה. זאת במטרה ליצור תנאי תאורה אופטימאליים בנסיבות הספציפיות בהן נמצא הרכב, ולאפשר לנהג ראות מיטבית בלי לסנוור את הרכבים המגיעים ממול. גם מערכת זו מתוכננת לפעול בעיקר במהירויות בינוניות וגבוהות (כ 40 קמ"ש ומעלה).

בקרת שיוט דינאמית מבוססת רדאר (DRCC) – בדומה למערכות בקרת שיוט הקיימות ברכבים רבים ומסייעות לרכב לשמור על מהירות קבועה בנסיעה ישרה יחסית ובמהירויות גבוהות (בעיקר בכבישים מהירים), גם מערכת זו ממלאת את אותה פונקציה, אך כאן מדובר במערכת חכמה ודינאמית יותר. מערכת זו מבוססת על רדאר מדויק יחסית המאפשר לה לקבוע במידה והרכב מתקרב יתר על המידה לרכב הנוסע לפניו בנתיב. במקרים כאלו המערכת יודעת להאט את מהירות הנסיעה ללא צורך לבטל את בקרת השיוט. במקרים בהם נדרשת בלימה חזקה יחסית המערכת יודעת להשתמש בבלמי הרכב, כמו גם להתריע כמובן בפני הנהג. לאחר שהסכנה חלפה המערכת מאיצה את הרכב חזרה למהירות שנקבעה עבורה מראש כמהירות השיוט הרצויה.

 

 

רכבים חדשים או גם רכבי טויוטה סלקט – אילו דגמים מצוידים במערך הבטיחות?

מערך הבטיחות הכולל המכיל את המערכות השונות שהוצגו כאן נמצא בדגמי טויוטה החדשים יחסית, החל משנת ייצור 2015 ואילך. המערכת מגיעה בשתי גרסאות עיקריות – דגמים קטנים או פשוטים יותר דוגמת יאריס או קורולה מצוידים בגרסת C, ואילו דגמים גדולים ויקרים יותר דוגמת לנד קרוזר מצוידים בגרסת P. בעוד שתי הגרסאות מצוידות במרבית המערכות המתקדמות החדשות, גרסת P מצוידת ברדאר מתקדם ומדויק יותר המאפשר את תפקודה של המערכת לזיהוי הולכי רגל ובקרת שיוט דינאמית ואדפטיבית.

 

מערך הבטיחות המתקדם אינו בהכרח נחלתם של בעלי הרכבים החדשים ביותר. כבר בשנה שעברה יצאו לשוק מספר דגמים המצוידים במערך הבטיחות החדש, כך שגם אם אתם רוכשים רכב מתוצרת טויוטה משומש אך חדש יחסית ישירות מהבעלים או דרך טויוטה סלקט, ייתכן כי תוכלו למצוא רכב המצויד כבר ב Toyota Safety Sense.

 

בכל מקרה, נראה כי בתוך כמה שנים ספורות מרבית הרכבים על הכביש כבר יצוידו במערכי בטיחות מסוג זה, או מערכות דומות המחקות את המערכות המתקדמות אשר פותחו על ידי טויוטה. כיום, מי שמעוניין ברמת הבטיחות המרבית הקיימת בשוק עבור צרכני הרכבים הפרטיים, מומלץ שיתעניין בדגמים החדשים של טויוטה.

 

חלוצה טכנולוגית גם בתחום הבטיחות לרכב

חברת טויוטה מתפקדת כחלוצה טכנולוגית משמעותית בעולם הרכב מזה עשורים רבים. החברה חתומה על הפיתוח והייצור ההמוני של רכבים היברידיים (המיוצרים כיום על ידי יצרניות נוספות ונמכרים בהמוניהם ברכבי העולם), ובשנים האחרונות אף החלה בייצור ומכירה של רכבים פרטיים ומסחריים מבוססי הנעת מימן.

 

בכך, הוכיחה טויוטה לא פעם כי החידושים והפיתוחים הטכנולוגיים בהם היא משקיעה משאבים רבים כל כך מסייעים בפועל לשיפור איכות הסביבה, חוויית הנסיעה, יעילות כלי הרכב וגם הפרמטר החשוב מכל – רמת הבטיחות של הנוסעים. נראה כי מערכות הבטיחות המתקדמות שהוצגו על ידי טויוטה בשנתיים האחרונות וכיום מגיעות כסטנדרט בדגמים החדשים של החברה צפויים להפוך את עולם הרכב לבטוח יותר, ואת כמות הנפגעים כתוצאה מתאונות דרכים לנמוכה יותר. כאשר מערכות אלו יחלחלו גם לשאר תעשיית הרכב כך שכל הרכבים יצוידו בהן או במערכות דומות, רמת הבטיחות הכללית על הכבישים בארץ ובעולם תעלה באופן משמעותי.

 

כמובילה וחלוצה בעולם הרכב בכלל, ובחדשנות טכנולוגית בפרט, זכתה חברת טויוטה בפרסים רבים ושונים כהוקרה על תרומתה לתחום ולאנושות בכלל. נראה כי השקעת משאבי החברה בשיפור והעלאת רמת הבטיחות של צרכני הרכב בעולם היא השקעה בכיוון מתבקש, המצופה ממובילה עולמית דוגמת טויוטה.

 

מה מתכננת טויוטה עבור רכבי העתיד?

נושא זה של מערכות הבטיחות המתקדמות עשוי להישמע לאנשים רבים כסוג של מדע בדיוני. עד לפני כמה שנים היינו מצפים לראות רכבים שיודעים להאט בעצמם ולהימנע מתאונות רק בסרטים עתידניים. כיום, מדובר במציאות אותה ניתן למצוא על הכבישים. כל זה מעלה שאלות מתבקשות בנוגע לעתיד תחום הבטיחות ברכבים – מה אנו צפויים למצוא במערכות הבטיחות של כלי הרכב שלנו בעוד כמה שנים?

 

אולי החידוש הגדול ביותר הצפוי להיכנס לעולם הרכב בעשורים הקרובים הוא הרכבים האוטונומיים – רכב ללא נהג. רכבים כאלו כבר קיימים ונמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים, למרות שעדיין אינם מוצעים בשוק לקהל הצרכנים. גם כאן, סביר כי נזכה לראות את טויוטה נותנת תרומה טכנולוגית לא קטנה לפיתוח זה. אם לשפוט על פי מערכות הבטיחות המתקדמות שכבר כיום נמצאות בדגמים החדשים של טויוטה, מעניין מאוד יהיה לראות את המערכות שמפתחת טויוטה עבור הרכבים האוטונומיים של העתיד. לעת עתה, ניאלץ להתאזר בסבלנות וליהנות מכך שרכבי ההווה כבר בטוחים הרבה יותר ממה שמכוניות היו אי פעם בעבר.

 

למבצעים של טויוטה, לחצו כאן

 

 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות