המרוץ לפיתוח הנעת מימן לרכבי טויוטה

טויוטה וממשלת סין מאיצות משמעותית את המרוץ לפיתוח הנעת מימן

 

אחד התהליכים העיקריים והחשובים ביותר בעולם הרכב בעשורים האחרונים הוא המרוץ לפיתוח טכנולוגיות הנעה חדשות, במטרה להביא לעולם רכב יעיל ונקי יותר. בעוד המטרה העיקרית היא יצירת אפשרויות תחבורה כלל עולמיות אשר אינן צורכות דלקי מאובנים ומזהמות את הסביבה מצד אחד, ומחירן נמוך עבור כלל הצרכנים מצד שני, פיתוח טכנולוגיות חדשות לחלוטין נדרש על מנת להיענות לאתגר. כעת, חוברות יחדיו יצרניות מטעם ממשלת סין וחברת טויוטה על מנת לקדם את הפיתוח שהחל בטויוטה כבר מזמן – הנעת מימן

 

ההכרזה על העסקה החדשה שנחתמה בין חברת טויוטה לבין ממשלת סין (או ליתר דיוק – ארבע יצרניות רכב הנמצאות בבעלות ממשלת סין) עשויה בהחלט לסמן נקודת מפנה במרוץ המסקרן לפיתוח טכנולוגיית הנעת מימן יעילה, נקייה וזולה. מהם המאפיינים העיקריים של הנעת מימן? מה עשתה כבר טויוטה בתחום זה? מה צפויה להביא העסקה החדשה בין טויוטה לחברות הסיניות וכיצד כל זה צפוי להשפיע על עולם הרכב כולו ולשנותו?

 

הפקת אנרגיה רבה ונקייה ללא תוצרי לוואי או עלויות גבוהות – הנעת מימן

עבור כל מי שמתעניין בטכנולוגיות הנעה וספציפית בהתייחס לצורך האקוטי של האנושות והמערכת האקולוגית כולה בטכנולוגיות תחבורה מתקדמות ונקיות יותר, הנעת מימן נשמעת כמו חלום בלתי מציאותי: ב"תאי דלק" המונעים בהנעת מימן מיוצרת אנרגיה רבה בצורה נקייה לחלוטין, ללא פליטה של גזים מזהמים כלל, כאשר תוצר הלוואי העיקרי הנפלט מהמנוע הוא מים.  בנוסף, הנעת מימן אינה זקוקה למה שמרבית טכנולוגיות ההנעה הנמצאות כיום בשימוש צורכות - דלקי מאובנים, אשר חסרונותיהם רבים ומוכרים (הכרייה שלהם יקרה ומזהמת, תוצרי הלוואי מהשימוש בהם מזהמים גם כן וכו'...). מימן הוא היסוד הנפוץ ביותר ביקום וניתן למצוא כמויות מספיקות של מימן במים, למשל, על מנת להניע מכוניות, רכבות ומטוסים (כל זה בפוטנציאל, כאמור? הטכנולוגיה הסופית עדיין אינה קיימת, אך זה בדיוק מה שמנסים לעשות כעת בטויוטה...).

 

טויוטה כחלוצה העולמית בפיתוח הנעת מימן

היתרונות הפוטנציאליים העצומים של הנעת מימן הפכו טכנולוגיה זו למטרה מוצהרת של חברות שונות בעולם, ובראשם כמובן טויוטה. יצרנית הרכב היפנית משקיעה מזה עשרות שינם מיליארדי דולרים במחקר ופיתוח של טכנולוגיות הנעה חדשות, כאשר הדוגמה הטובה ביותר לכך מהשנים האחרונות היא ההנעה ההיברידית אותה פיתחה החברה, עם השקתה של טויוטה פריוס אי שם בסוף המאה הקודמת.

כעת, משקיעה טויוטה מיליארדים במחקר ופיתוח של טכנולוגיות הנעה מתקדמות חדשות, כמו גם סוגים חדשים של רכבים ובראשם רכבים אוטונומיים. אך את המרוץ לפיתוח הנעת מימן החלה טויוטה כבר מזמן, ולמעשה כבר פיתחה רכב פרטי הפועל באמצעות טכנולוגיה זו – טויוטה מיראי, אשר משווק באופן מסחרי במהלך השנתיים האחרונות. החברה פיתחה גם אוטובוסים הפועלים באמצעות הנעת מימן ואמורים היו למלא את רחובות טוקיו במהלך האולימפיאדה שתוכננה להיערך בעיר השנה, אך נדחתה לשנה הבאה בעקבות מגפת הקורונה.

בכל מקרה, הנעת המימן שפיתחה טויוטה בינתיים אשר מניעה את "טויוטה מיראי" ושאר הרכבים שפיתחה עד כה החברה עבור טכנולוגיה זו, עדיין אינה יעילה מספיק על מנת להסב חלקים נרחבים משוק הרכב לצורת הנעה זו. נדרש המשך פיתוח מואץ על מנת לאפשר מעבר המוני וכלל עולמי להנעת מימן, מה שעשוי לחסל לחלוטין את פליטות הגזים המזהמים של עולם התחבורה ולשנות סדרי עולם.

 

פרויקט שאפתני בהשקעת ענק 

אחת הסיבות לעניין הרב שמעוררת העסקה החדשה בין טויוטה לבין החברות הסיניות (ולמעשה – הממשלה הסינית) היא העובדה כי הממשלה הסינית בעשורים האחרונים נוטה להשיג את מה שהיא רוצה ומכריזה עליו, גם כאשר מדובר במטרות שאפתניות במיוחד ואפילו גרנדיוזיות. בין אם מדובר בהקמת מבני ענק ותשתיות מורכבות בתוך פרקי זמן אשר נשמעים דמיוניים בעולם המערבי ובין אם בפיתוח טכנולוגיות חדשות והטמעתן בקנה מידה נרחב במהירות עצומה – לטוב ולרע, לסינים יש את המשאבים והמנטאליות הנדרשת על מנת להוציא לפועל את מה שהם מחליטים שצריך להיעשות.

למעשה, ניתן היה לראות מגמה זו בעולם הרכב כבר בעשור האחרון – ממשלת סין להשקיע משאבי עתק בקידום הפיתוח והייצור של כלי רכב חשמליים, וסין הפכה במהרה למעצמה עולמית בתחום זה. כעת, החליטו בסין להשקיע במה שבתחום כבר נתפס כטכנולוגיית ההנעה של העתיד – הנעת מימן. עכשיו, כאשר מספר חברות סיניות (בבעלות ממשלתית) שותפות לטויוטה במיזם לפיתוח טכנולוגיה זו, קצב ההתקדמות צפוי להתגבר משמעותית.

 

במסגרת העסקה מחזיקה טויוטה בכשישים אחוזים מהמיזם, וכל אחת מהחברות הסיניות השותפות מחזיקה בכחמישה עד חמישה עשר אחוזים. במקביל, ממריצה עסקה זו גם יצרניות רכב גדולות נוספות מאסיה ומאירופה לקדם בקצב מואץ את הפרויקטים שלהן לפיתוח הנעת מימן. מיונדאי הקוריאנית ועד לפולקסווגן האירופאית, נראה כי המרוץ למימן נמצא כיום בעיצומו. עם יכולת ההשקעה והיישום הרגולטיבי חסרות התקדים של סין, נראה כי העסקה שלה עם טויוטה – כוח עולמי מוביל בפיתוח ויישום טכנולוגיות הנעה חדשות, צפויה לקדם את התחום באופן חסר תקדים ולהאיץ משמעותית את המעבר של עולם הרכב לטכנולוגיות הנעה נקיות יותר.

 

עלות זהה למכוניות בהנעת מימן ולרכבים היברידיים בתוך פחות מעשור

תובנה חשובה בנוגע להשפעה של עסקת הענק בין טויוטה לבין הממשלה הסינית על קצב פיתוח טכנולוגיית תאי הדלק והנעת מימן ניתן למצוא בהצרה שחררה טויוטה לאחרונה בנוגע לתחזיותיה לעתיד התחום בשנים הקרובות. בטויוטה מאמינים כי בתוך פחות מעשור נוכל ליהנות מרכבי תאי דלק והנעת מימן במחירים זהים לאלו של מכוניות היברידיות. אלו כאמור נמכרות כיום בטווח מחירים רחב וסביר לחלוטין, כאשר ניתן למצוא יותר ויותר דגמים מובילים גם בגרסאות היברידיות, דוגמת טויוטה ראב 4, טויוטה יאריס, טויוטה C-HR ועוד רבות נוספות.

האם בעוד עשור מהיום כל הדגמים הללו (או דגמים חלופיים מקבילים) יהיו זמינים גם בגרסה אשר אינה צורכת בנזין בכלל ואינה פולטת כלל גזים מזהמים לאוויר? בטויוטה מאמינים שכן, ואף במחיר זהה או נמוך יותר. קשה להפריז בחשיבותו של תהליך זה – מדובר בפוטנציאל ממשי ונראה לעין להפיכת עולם התחבורה כולו לירוק וידידותי יותר לסביבה, בעולם אשר סובל מהתחממות גלובאלית ושינויי אקלים קיצוניים כתוצאה מפליטת גזי חממה וזיהום מסוגים שונים, אשר עולם התחבורה והרכב הוא מהגורמים העיקריים להם...

 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות