טויוטה

עולם התחבורה העירונית בדרך לשמיים – טויוטה מפתחת מונית אווירית

 

חברת טויוטה נחשבת מזה שנים רבות לאחד מהכוחות המשמעותיים ביותר בעולם הטכנולוגיה והרובוטיקה, וספציפית כמובן בעולם הרכב, בו היא חתומה על אינספור פיתוחים וחידושים פורצי דרך דוגמת מערכת ההנעה ההיברידית. בעוד כולנו התרגלנו כבר מזמן לרכבים היברידיים וכעת חשמליים לחלוטין, ואנו מקבלים כאן בישראל גם דגמים נפוצים ופופולאריים דוגמת טויוטה קורולה, טויוטה יאריס או טויוטה ראב 4 בגרסאות היברידיות, בטויוטה כבר מזמן התחילו לתכנן ולפתח את השלבים הבאים של המהפכה הטכנולוגית של עולם הרכב. לצד פיתוחים מסקרנים נוספים עליהם שוקדים בטויוטה דוגמת הנעת מימן והשלמת פיתוח הרכבים האוטונומיים, לאחרונה הכריזה החברה כי היא נכנסת במלוא הכוח גם לתהליך הפיתוח של סוג תחבורה אשר צפוי להיות חדש לחלוטין בעולם, ומתאפיין בניחוח עתידני משהו, בלשון המעטה – הכוונה היא למונית אווירית אשר תוכל לקחת נוסעים ממקום למקום ביעילות ובמהירות חסרת תקדים.

 

מצטרפת למרוץ מול חברות כמו אובר והיונדאי 

בעוד בפיתוח של טכנולוגיות דוגמת ההנעה ההיברידית או הנעת מימן כיכבה טויוטה כמעט לבדה והייתה האחראית העיקרית וכמעט היחידה לפיתוחן ולהפצתן הראשונית, במקרה של המונית האווירית מדובר בתחום אשר כמה חברות גדולות כבר נמצאות בו, דוגמת חברות כמו היונדאי או אובר. גם בסין כבר מדווחים על התחלת פעילות של אב טיפוס לרעיון דומה, אך ההתרגשות והתכונה בעולם התחבורה בעקבות ההודעה של טויוטה על הצטרפותה למרוץ פיתוח זה היא משמעותית מסיבה טובה – מומחים ואנליסטים שונים מעולם התחבורה יודעים לומר בדיוק מהי המשמעות של הצטרפותה של טויוטה לכל מרוץ טכנולוגי באשר הוא – טויוטה היא אחד השמות הגדולים והמשמעותיים ביותר בעולם הטכנולוגיה בכלל ולא רק בעולם הרכב, בראש ובראשונה מפני שהחברה הוכיחה אינספור פעמים בעבר כי היא מסוגלת לקחת רעיון טכנולוגי חדשני כלשהו, לפתח ולייצר אותו בהצלחה מרובה ואף להפיצו באופן נרחב בעולם הרכב כולו, כך שחברות רבות אחרות מצטרפות לחגיגה לאחר זמן קצר ומתחילות לפתח ולשווק מוצרים משלהן אשר עושים שימוש באותה טכנולוגיה. כך היה לדוגמה עם טכנולוגיית ההנעה ההיברידית אותה פיתחה טויוטה בכוחות עצמה ובאופן בלעדי, ופחות משני עשורים לאחר שהשיקה את הדגם הראשון כבר ניתן היה למצוא בכבישי העולם אינספור דגמים היברידיים חדשים, של יצרניות רכב נוספות ושונות.

לכן נרשמה תכונה רבה בעולם הרכב גם כאשר טויוטה הכריזה לפני כשנתיים על הקמתו של מרכז עצום למחקר ופיתוח של הנעה אוטונומית בעלות של כמיליארד דולר, שכן משמעות הדבר כי צפויה בשנים הקרובות קפיצת מדרגה משמעותית בתהליך הפיתוח של טכנולוגיה מסקרנת זו.

כעת, מצטרפת טויוטה לתחום אשר נתפס בעיני רובנו כלקוח מסרט מדע בדיוני עתידני, של תחבורה אווירית עירונית ואישית, או במילים אחרות – מוניות אוויריות.

 

ממריאה כמו מסוק, טסה כמו מטוס – המונית האווירית העתידית של טויוטה

לצורך הכניסה לתחום התחבורה האווירית משקיעה טויוטה סכום של כארבע מאות מיליון דולרים בחברה אמריקאית המתמחה בפיתוח סוג זה של טכנולוגיה, ופיתחה אב טיפוס אשר על בסיסו אמורה להיות מפותחת המונית האווירית העתידית של טויוטה.

הרעיון הכללי העומד מאחורי עיצוב אב הטיפוס של שותפתה האמריקאית של טויוטה הוא כי כלי טיס זה יהיה מבוסס על שישה מדחפים שונים, כל אחד מצויד במנוע חשמלי משל עצמו, ומדחפים אלו יהיו מסוגלים לשנות את הזווית והמיקום שלהם על מנת לאפשר למונית האווירית להמריא מהמקום, בדומה למסוק, ולשנות את זווית המדחפים באוויר על מנת לייצר דחף ולנוע קדימה באופן דומה לזה של מטוס. במהלך הנחיתה יחזרו המדחפים שוב למצב המקורי על מנת לאפשר נחיתה אנכית, וכך לאפשר לכלי טיס זה להמריא, לנחות ולהתנייד בקלות גם בסביבה עירונית סואנת יחסית.

המונית האווירית צפויה להיות מהירה ויעילה יותר מכל כלי תחבורה אישי/עירוני אחר, עם מהירות שיוט של כ 320 קמ"ש וטווח טיסה של כ 240 ק"מ. גם טויוטה יאריס או הקורולה החדשה לא יכולות להציע מהירות ויעילות שכאלו בסביבות עירוניות ובנויות...

המבנה הפנימי של הקבינה של המונית האווירית העתידית של טויוטה דומה לזו של המונית שמפתחת יונדאי, עם טייס אשר יושב מלפנים ומאחוריו ארבע מקומות לנוסעים. 

 

צעד מתבקש והכרחי בדרך לעולם תחבורה יעיל ונקי יותר

בהודעה שפרסמו בטויוטה אודות הכניסה לתהליך פיתוח המונית האווירית הכריז מנכ"ל התאגיד, אקיו טויודה, כי תחבורה אווירית מהווה יעד מרכזי וארוך טווח עבור החברה. בהתחשב בעובדה כי מדובר בחברה אשר מזה עשרות שנים משקיעה את מרב משאביה במחקר ופיתוח בפועל של טכנולוגיות תחבורה מתקדמות ויעילות יותר ויותר, במטרה מוצהרת לחולל סדרה של מהפכות בתחום זה, הכניסה לפיתוח טכנולוגיית תחבורה אווירית נראית כמו מהלך מתבקש ביותר.

מבחינות רבות, המרחב האווירי הוא המקום אליו צפוי לעבור חלק ניכר מהתחבורה של היום, בעיקר כאמור במרחבים עירוניים צפופים וסואנים. חשבו על כמות השטח והאפשרויות העומדות לרשות עשרות מיליוני בני האדם המאכלסים מטרופולין צפוף וסואן דוגמת טוקיו, ניו יורק, מקסיקו סיטי ובעתיד גם תל אביב. השמשת המרחב האווירי – עירוני לתחבורה יעילה ונוחה צפוי להקל משמעותית על העומסים במטרופולינים הגדולים, ולאפשר המשך פיתוח וצמיחה.

מלבד לכך, מדובר כאן כמובן בצעד משמעותי נוסף בדרך להפיכת עולם התחבורה לירוק ונקי יותר, במטרה לשמור על המערכת האקולוגית ולמנוע פליטה של גזים מזהמים, התחממות גלובאלית וכו' – המונית האווירית העתידית של טויוטה צפויה להיות מונית חשמלית לחלוטין, אשר ששת מדחפיה מונעים באמצעות מנועים חשמליים. המהפכה החשמלית, אותה הזניקה טויוטה עצמה עם ההנעה ההיברידית לפני קצת יותר משני עשורים בסך הכל, תזכה לעלות מדרגה ולעלות גם לאוויר, כאשר טויוטה תשיק את המונית האווירית שלה בעוד כמה שנים מהיום...

 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות