ראב4

הביקוש האוסטרלי לראב 4 ההיברידית הפתיע אפילו את טויוטה

לאחרונה השיקה טויוטה גרסה היברידית של רכב הפנאי המוכר שלה – טויוטה ראב4. השקה זו היוותה חלק ממהלך כללי מקיף ונרחב יותר, הן של טויוטה עצמה והן של עולם הרכב בכללותו, של מעבר לרכבים היברידיים המתאפיינים בעלויות שוטפות נמוכות יחסית ופגיעה קטנה יותר באיכות הסביבה (בהשוואה לרכבים בעלי הנעה רגילה). במקביל לראב 4 נמכרות כיום בעולם גם גרסאות חדשות והיברידיות של דגמים מוכרים ופופולאריים נוספים של החברה, ובראשם כמובן טויוטה קורולה החדשה. הביקוש לראב 4 ההיברידית החדשה באוסטרליה במהלך השבועות האחרונים (מאי 2019) מדגים בצורה סמלית ומעניינת ביותר את מהותו של העניין הרב הקיים כיום סביב גרסאות היברידיות של רכבים מוכרים בעולם הרכב כולו.

 

גם בטויוטה היו המומים – הביקוש האוסטרלי לראב 4 בגרסתה ההיברידית

מצב העניינים הקיים בו טויוטה משווקת לעולם דגמים היברידיים של רכבים מוכרים וידועים אשר במקור לא היו היברידיים אינו חדש לגמרי, כך שבטויוטה ובעולם הרכב כולו כבר הבינו זה מכבר כי צרכני הרכב במדינות רבות בעולם פונים יותר ויותר לכיוון ההיברידי, ממספר סיבות ידועות ומשוערות. עם זאת, הביקוש שהוצג ממש לאחרונה באוסטרליה ספציפית עבור הדגם ההיברידי של הראב 4 הפתיע אפילו את אגף המכירות של טויוטה, אשר לא ציפה לכזו התנפלות. על פי דיווחים שונים, מעל לשני שלישים (!!) מרכבי הראב 4 שנמכרו באוסטרליה בחודש האחרון הם רכבים מהגרסה ההיברידית החדשה. מדובר באחוז גבוה ביותר לו לא ציפו בטויוטה או בשוק הרכב האוסטרלי. על פי הנציגים של טויוטה באוסטרליה, התנפלות בלתי צפויה וחסרת תקדים זו על הדגם ההיברידי של רכב שטח אשר מוכר ופופולארי בגרסתו המקורית (אשר אינה היברידית) מצביעה באופן ברור ושאינו משתמע לשתי פנים על רמת המוכנות של השוק האוסטרלי לעבור לרכבים ידידותיים יותר לסביבה, אשר מפיקים כמות נמוכה משמעותית של גזי חממה בהשוואה לרכבים בעלי הנעת בנזין או דיזל "רגילה".

ה"בהלה ההיברידית" של השוק האוסטרלי לא התחילה אמנם בהתנפלות האחרונה על הראב 4 ההיברידית, ומדובר במגמה הנמשכת זה כמה שנים. עם זאת, אנליסטים ומומחים מעולם הרכב טוענים כי הנהירה של צרכני הרכב האוסטרלים ספציפית לכיוון הראב 4 ההיברידית, ולא לגרסתה המקורית ממחישה בצורה טובה עד כמה מהר משתנות הרוחות בעולם הרכב, עד כמה עולה המודעות ומהו הכיוון הכללי הצפוי בעולם הרכב בשנים הקרובות.

 

 

עם או בלי עידוד ממשלתי – השוק החופשי ועולם הרכב מכוונים לסביבה נקייה יותר

הביקוש האוסטרלי המפתיע לדגמים היברידיים בכלל ולראב 4 בגרסתה ההיברידית בפרט מעידים כאמור על מגמה כללית רחבה הרבה יותר, כזו אשר חורגת מגבולותיה של אוסטרליה ואפילו מאלו של טויוטה, ומאפיינת את שוק הרכב כולו בשנים האחרונות. הכוונה היא למעבר מואץ ומאסיבי אל עבר עולם תחבורה נקי וידידותי יותר לסביבה.

מבקרים רבים טוענים (ובצדק רב) כי חלק ניכר מהאחריות לתהליך זה צריכה להיות על הממשלות, הן במדינות בהן מייצרים את הרכבים והן במדינות בהן רוכשים אותן (כלומר, בכל המדינות, אך עם דגש על היצרניות הגדולות כמו יפן או ארצות הברית ועל הצרכניות הגדולות דוגמת סין, הודו, אירופה ועוד). אחריות זו יכולה וצריכה לבוא לכדי ביטוי בסדרה של צעדים שונים דוגמת הקלות במס על קנייה של רכבים ידידותיים לסביבה, השקעה ביצירת תשתיות אשר יתמכו במעבר לרכבים ידידותיים יותר לסביבה, השקעה מאסיבית במחקר ופיתוח של טכנולוגיות חדשות וירוקות בעולם התחבורה ועוד. עם זאת, בעוד בחלקים מסוימים בעולם נראה כי הממשלות אכן מנסות לנקוט בצעדים כאלו ואחרים למען מטרה זו, במרבית העולם הממשלות אינן נוקפות אצבע בכיוון זה ובמקרים רבים אף פועלות בכיוון ההפוך (למשל על ידי מתן סובסידיות דווקא לתעשיות מזהמות יותר).

הנהירה של הצרכנים האוסטרלים לרכוש דווקא גרסאות היברידיות ולא גרסאות רגילות של רכבים שונים ושל רכבי שטח בפרט, מצביעה כאמור על כך שהשוק החופשי במקומות מסוימים בעולם אינו מחכה לממשלות ופועל בעצמו לכיוון הרצוי. במדינה כמו אוסטרליה בה רמת החינוך הכללי באוכלוסיה היא גבוהה ובפרט החינוך והמודעות לנושא הסביבתי, הצרכנים מבצעים בעצמם החלטות טובות ומועילות יותר, מועילות לכלל האנושות ולא רק אישית עבורם.

 

גם יצרניות הרכב נוקטות עמדה ומשקיעות בסביבה

בעוד הפסקה הקודמת עסקה בתמיכתן של ממשלות מצד אחד, ושל השוק החופשי מצד שני, במעבר לטכנולוגיות תחבורה ירוקות וידידותיות יותר לסביבה, חשוב לזכור כי קיים גם צלע שלישי למשול זה, והכוונה כאן היא ליצרניות הרכבים עצמן. היצרניות הגדולות והמובילות בעולם הרכב פועלות בעצמן, ללא כל תמריץ ממשלתי מקדים, אל עבר פיתוח טכנולוגיות הירוקות הרצויות. טויוטה היא אחת ממובילות הדרך בהקשר זה כאשר השקיעה כבר לפני עשרות שנים מיליארדי דולרים במחקר ופיתוח של טכנולוגיות ירוקות חדשות, מה שהוליד את ההנעה ההיברידית ולאחרונה גם את הנעת המימן.

כך, משלימות יצרניות רכב מובילות דוגמת טויוטה את התמונה ואת המשולש של צרכן – יצרן – ממשלה, ותורמות אולי יותר משתי הצלעות האחרות למטרה האולטימטיבית של כולנו – שמירה על איכות הסביבה והפחתת כמות הפליטות של גזים מהמים הנגרמת על ידי עולם התחבורה. בכך מוכיחות חברות אלו אחריות אזרחית מהמעלה הראשונה – עבור עסק הנסחר בבורסה ונשלט על ידי דירקטוריון מנהלים המייצג את בעלי המניות (כלומר – עסק אשר משרותיהם של מנהליו תלויים בשורת הרווח השנתית...), השקעה של מיליארדים בטכנולוגיות אשר אולי ישפרו משמעותית את העולם בעשרות השנים הקרובות, אך לא יניבו רווח מידי כבר השנה, יהא בגדר אסטרטגיית פעולה שראויה לשבח. התמיכה המעודדת של קהל הצרכנים האוסטרלי במגמה זו נותנת סיבה טובה להיות אופטימיים בנוגע לעתיד להתרחש בעולם הרכב בהקשר הסביבתי.

 

היכנסו עכשיו למתם מוטורס סוכנות משנה טויוטה בחיפה , ותוכלו להינות ממגוון ההטבות השמורות ללקוחות הסוכנות . 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות