טויוטה

על מה מעיד שיתוף הפעולה המסקרן בין טויוטה לבין סוזוקי?

בעוד חברת טויוטה מובילה את עולם הרכב במספר מובנים כבר שנים ארוכות, השפעתה על שאר החברות ושיתופי הפעולה שלה הם רבים וידועים. מעבר לשיתופי פעולה ישירים, הטכנולוגיות שמפתחת טויוטה עוברות במהרה גם לפסי הייצור של יצרניות הרכב הגדולות האחרות וסוג של אחידות הולכת ונוצרת בעולם הרכב, כך לפחות מתקבל במבט מאקרו על כלל התעשייה. עשרות דגמים היברידיים של יצרניות שונות מהווים דוגמה מצוינת לטכנולוגיה שהחלה מפיתוח בלעדי של טויוטה והפך במהרה לסוג של סטנדרט בקרב יצרניות מובילות אחרות. 

לאחרונה הודיעו בחברת טויוטה של הסכם שיתוף פעולה חדש, הפעם עם היצרנית היפנית סוזוקי, יצרנית קטנה ביותר בהיקף הפעילות שלה בהשוואה לטויוטה הענקית. מה פשרו ותוכנו של הסכם זה ועל מה הוא מעיד במבט על של עולם התחבורה?

 

החלפת טכנולוגיות ומשאבים ותכנון וייצור משותף של כלי רכב

הסכם שיתוף הפעולה בין טויוטה לסוזוקי דווקא הפתיע לא מעט אנליסטים ומומחים בעולם הרכב ובעולם הכלכלה והפיננסים, בין היתר מכיוון שהתועלת עבור צד אחד בעסקה ברורה ביותר, אך לא כך עבור הצד השני. מנקודת מבטה של סוזוקי, מדובר בעסקה משתלמת ובסוג של הימור בטוח – היצרנית הקטנה יחסית תיהנה מגישה למערכות ההיברידיות של טויוטה, מערכות בדוקות, מנוסות ומוכחות אשר פותחו במשך עשרות שנים ונמצאות על הכבישים כבר מעל לעשרים שנים. בסוזוקי יקבלו גישה לטכנולוגיה ההיברידית של טויוטה, מה שיאפשר ליצרנית הקטנה להתחרות גם כן בעולם ההיברידי המופלא אליו כולנו צועדים (בתקווה...). בנוסף, יאפשר צעד זה לסוזוקי להשיג דריסת רגל באחד השווקים הגדולים ביותר בעולם – בשוק האירופאי, עם דגמים עתידיים אשר צפויים להיות מבוססים על דגמים של טויוטה. ספציפית על הדגם של טויוטה ראב 4 (הקרוסאובר העירוני המוצלח של טויוטה) ועל טויוטה קורולה בגרסת הסטיישן.

ומה מנקודת מבטה של טויוטה? מה היא מרוויחה מהעסקה הזו? ובכן, טויוטה מקבלת בעסקה זו מסוזוקי את הטכנולוגיה בה היא מתמחה, וספציפית עיצוב ותכנון של כלי רכב קטנים וקומפקטיים –תחום בו סוזוקי נחשבת לאחת המובילות העולמיות. כך יתאפשר לטויוטה לתכנן ולייצר מספר דגמים יעילים, קטנים וקומפקטיים, אותם תוכל לשווק בשווקים כמו הודו וסין, בהם קיים ביקוש גבוה לרכבים קטנים וזולים יחסית.

 

חשוב להבהיר כי הסכם שיתוף הפעולה בין טויוטה לבין סוזוקי אינו מסתכם אך ורק בהחלפה של טכנולוגיות ומשאבים, אלא גם ממש בתכנון וייצור משותף של שתי החברות. כך, צפויה טויוטה לייצר דגם קטן יותר של MPV במשותף עם סוזוקי ולשווק אותו בהודו תחת המותג של סוזוקי, החברות ייצרו במשותף דגם חדש של וויטארה עבור השוק ההודי ועוד. כלומר, מדובר בשיתוף פעולה מקיף ועמוק, כזה אשר יביא לשוק הרכב העולמי לפחות כמה דגמים חדשים מהם ירוויחו שתי החברות גם יחד.

 

שיתוף פעולה המעיד על מגמה עולמית של אחידות ושיתוף פעולה?

החדשות בדבר הסכם שיתוף הפעולה בין טויוטה לבין סוזוקי מעורר הרבה מאוד תשומת לב בקרב גורמים רבים בעולם הרכב ופרטיו אכן מסקרנים ומעידים על התפתחויות צפויות מעניינות בתחום. עם זאת, מעניין לשקול ולנסות לצפות מה מעיד הסכם זה ברמה כללית וגלובאלית יותר, ברמת שוק הרכב העולמי והכיוון אליו הוא עתיד לצעוד בעשורים הקרובים.

דרך אחת אפשרית וסבירה לנתח את ההסכם בין טויוטה לסוזוקי היא זו הגורסת כי הסכם זה מעיד על מגמה עולמית בשוק הרכב של מעבר הדרגתי לאחידות ולשיתוף פעולה גלובאלי. למעשה, אלו הן במובן מסוים חדשות ישנות – כבר כמה עשורים טובים שניתן לראות טכנולוגיות ומגמות שונות בעיצוב רכבים אשר הולכות ומתכנסות במקומות שונים בעולם ובקרב יצרניות רכב שונות. ההנעה ההיברידית היא כמובן אחת הדוגמאות הבולטות והמתבקשות ביותר בהקשר זה – מה שהחל כפיתוח בלעדי של טויוטה הפך בתוך כמה שנים ספורות לנחלתן של כמה וכמה יצרניות רכב שונות, וכיום ניתן למצוא כמעט בכל מדינה בעולם עשרות דגמים היברידיים שונים, לפחות באופן תיאורטי.

 

וכך, המהלך של שיתוף הפעולה בין טויוטה לבין סוזוקי עשוי להעיד על המשך צעידה לכיוון אחיד יותר בעולם הרכב, לא מבחינת מגוון העיצובים וסוגי הרכבים השונים, אלא ברמה כללית ומקיפה יותר, דוגמת סוג ההנעה. ברור לכולם כיום כי אופני ההנעה הרגילים והנפוצים (כלומר – מנוע בעירה פנימית ושימוש בדלקי מאובנים) חייבים להיות מוחלפים בעתיד הקרוב כמה שיותר, אם ברצוננו לשמור על הסביבה ולהציל כמה שניתן ממנה. שיתוף פעולה דוגמת זה של טויוטה – סוזוקי מעיד על המשך התרחבות המגמה ההיברידית בעולם הרכב, ובהשלכה מכך אולי גם למגמות כלל עולמיות חדשות, אולי כאלו אשר גם כן יגיעו מבית היוצר של טויוטה דוגמת הנעת המימן שמפותחת בחברה.

 

האם לראות בשיתוף פעולה זה אכן סימן מעודד אשר מעיד על אפשרות לעתיד טוב יותר בעולם הרכב ובעולם כולו? קשה לומר כרגע האם אכן זוהי המגמה העולמית בעולם הרכב, אך ניתן בהחלט לראות בכך סימן חיובי המכיל ניצוץ של אופטימיות. אם מתחרות מושבעות בעולם הרכב יכולות לשתף פעולה ולכוון לעתיד הומוגני ונכון יותר מבחינת אופי הרכבים בהם כולנו ננהג, אפשר לדמיין עולם בו גם כלל הממשלות והארגונים הרלבנטיים השונים משתפים פעולה במטרה ליצור עולם תחבורה יעיל וירוק יותר.

 

 

לצפייה בכל דגמי טויוטה החדשים

https://www.toyota-mtm.co.il/newToyota.php

 

אנחנו במתם מוטורס סוכנות משנה טויוטה ממתינים לכם לנסיעת התרשמות מרגשת! 

 

 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות