טויוטה

טויוטה כדוגמה ליישום מוצלח של עקרונות החיים היפניים בעולם העסקים - חלק א'

השם "טויוטה" הוא שם אשר מוכר כמעט לכל אדם בעולם, כאשר גם בישראל כמעט כל ילד יודע שמדובר ביצרנית של כלי רכב, שכן מדובר באחת החברות הנפוצות ביותר על כבישי ישראל (והעולם כולו). במובנים רבים נחשב כיום השם "טויוטה" לשם נרדף להצלחה עסקית, כאשר חברת הרכב הצנועה של אמצע המאה הקודמת הפכה כבר מזמן לתאגיד עולמי עצום, אשר עושה הרבה יותר מאשר לייצר מכוניות. בעוד מדובר באחד התאגידים חובקי העולם המצליחים ופורצי הדרך ביותר בעולם (טויוטה חתומה על כמה מהפיתוחים המשמעותיים ביותר בעולם הטכנולוגיה בעשורים האחרונים), מעניין לסקור את הקשר הישיר שבין התרבות היפנית המרתקת ממנה צמחה (ובמסגרתה עדיין פועלת) החברה, לבין ההצלחה חסרת התקדים שלה, כמו גם הכיוונים הספציפיים אליהם הולכת החברה – 

 

תרבות ממושמעת המקדשת דיוק ומצוינות – התרבות היפנית ממנה צמחה טויוטה

אחד המאפיינים המובהקים והמוכרים ביותר של התרבות היפנית (לפחות עבור אנשים אשר ביקרו במדינה או למדו בצורה זו או אחרת על תרבותה המרשימה), הוא הנוכחות המרכזית של הדרישה למשמעות, דיוק ומצוינות. כמעט בכל אחד מתחומי החיים השונים ניתן למצוא ביפן דרישות אלו, החל מגילאי בית הספר ועד לעובדים בחברות ובמפעלים השונים. כמדינה אשר אוכלוסייתה מונה בקושי 125 מיליון בני אדם (פחות ממחצית מאוכלוסייתן של ארצות הברית ורוסיה ושבריר מאוכלוסייתן של סין והודו), מייצרת יפן את התוצר הלאומי השלישי בגודלו בעולם (!!!) – עדות מובהקת ובולטת למשמעת העבודה חסרת התחרות המאפיינת את התרבות במדינה.

מלבד לרמת המאקרו, בה ניתן לציין כאמור את מיקומה הגבוה של כלכלת יפן ברשימת התוצרים הלאומיים העולמיים (רק תארו לעצמכם את היקף הייצור היפני במקרה בו אוכלוסיית המדינה הייתה זהה לזו של ארצות הברית או של סין...), גם ברמת  המיקרו ניתן למצוא לא מעט מקומות בהם המשמעת היפנית הנוקשה והדרישה הבלתי פוסקת לדיוק ולמצוינות באות לכדי ביטוי. מספקי להסתובב בתחנות הרכבת התחתית של טוקיו בשעות העומס על מנת לקבל מושג כלשהו בנוגע לתרבות במדינה – גם בשעות העומס בהן מיליוני בני אדם משתמשים בתחבורה הציבורית, הכל מתנהל בשקט מופתי ובשמירה מוקפדת על התורים, למשל, ללא כל עקיפות או דחיפות. מבקרים זרים המגיעים מישראל, ארצות הברית או אפילו אירופה נדהמים לגלות כי התנהגות מסוג זה היא בכלל אפשרית. בדיוק אותם מאפיינים תרבותיים אשר גורמים למיליוני יפנים לעמוד בצורה מופתית ומסודרת בתור בתחנת הרכבת התחתית בשעת העומס הוא גם זה שמאפשר לכלכלת יפן כולה לפעול בצורה יעילה כל כך, ולהגיע למקום גבוה כל כך ברשימת התוצרים הלאומיים של מדינות ביחס לגודל אוכלוסייתן (הישג זה גם אינו בזכות משאבי טבע מופלגים ויקרי ערך בהם "זכתה" המדינה, כמו במקרה של רוסיה, אלא נטו בזכות הרגלי העבודה והניהול המוקפדים של היפנים).

כמובן שאת המשמעת, הדיוק והמצוינות הנ"ל ניתן למצוא באופן ברור וניכר גם בפעילותה רבת השנים של חברת טויוטה, אשר מתאפיינת ברכבים אמינים ועמידים ביחס לאלטרנטיבות, ופועלת בצורה אשר מבטיחה ייצור המוני של רכבי איכות, במחירים נוחים ביותר. למעשה, הדיוק והמצוינות היפנים הם שהפכו את טויוטה לכתובת הראשונה והמתבקשת של עולם הרכב והתעשייה כולו במקרים בהם קיים צורך להטמיע טכנולוגיה חדשה ופורצת דרך בקנה מידה רחב ובייצור המוני. כך, טויוטה הייתה אמונה על פיתוח פסי הייצור הסדרתיים של מערכות ההנעה ההיברידיות מכיוון שהיא גם הייתה הגוף אשר השקיע מיליונים במחקר ופיתוח של טכנולוגיה זו, אך במקרה העכשווי של הטכנולוגיה האוטונומית (רכבים שנוהגים בעצמם), ניתן לומר כי טויוטה נקראה לדגל על ידי העולם כולו, על מנת להטמיע את הטכנולוגיות הקיימות כבר (כמו גם לשפר אותן), בקנה מידה המוני. פתיחת מרכז עצום בצפון אמריקה בעלות של מעל למיליארד דולר בשנה שעברה בו אמורה טויוטה לפתח את פסי הייצור ההמוניים של רכבים אוטונומיים, מבטא יותר מכל את התגייסותה החברה למרוץ ההנעה האוטונומית.

 

פיתוח שיטות ניהול חסרות פשרות

התרבות היפנית ידועה בתרומתה המשמעותית כל כך לעולם הניהול, ושיטות ניהול מצליחות, מוכרות וחובקות עולם החלו דרכן באופן יזום ביפן. היפנים מקדשים כאמור יעילות ומצוינות, ומשקיעים באופן ישיר ומובהק בפיתוח רציף ועקבי של שיטות ניהול חדשות, כאלו אשר ייקחו את עולם העסקים והתעשייה כפי שאנחנו מכירים אותו כיום, ויכניסו בו שינויים ושיפורים אשר ייעלו אותו ויקדמו את האנושות כולה כמה צעדים קדימה.

כך, שיטות דוגמת קאיזן, ניהול איכותני כולל (TQM), שיטת "הניהול הרזה" ושלל שיטות ניהול נוספות המוכרות לכל מי שהתעמק בעולם התעשייה והניהול נוצרו במיוחד ובאופן יזום ומכוון ביפן, וחלקן אף בטויוטה עצמה. ניתן לראות באלמנט זה דרך פעולה מתבקשת של תרבות השואפת ללא הפסקה למצוינות והצלחה – הפניית זמן, כסף ומשאבים רבים נוספים אל עבר המחקר והפיתוח של שיטות הניהול עצמן, ולא רק של תהליכי ייצור ספציפיים.

כאמור, חלק משיטות הניהול החדשניות והיעילות הללו מגיע ישירות מחברת טויוטה, אשר מנוהלת כאמור כמיטב המסורת היפנית, אך משקיעה בעצמה בפיתוח של שיטות ניהול חדשות. שיטות אלו, המיושמות כיום בכל רחבי העולם, באות לכדי ביטוי גם באולמות הייצור של טויוטה, כמו גם במגוון התחומים הנוספים בהם פועלת החברה מלבד ייצור כלי רכב.

שיטות הניהול היפניות המדוברות השונות הן מעל הכל שיטות יצירתיות וחדשניות, שיטות ניהול חסרות פשרות אשר שמות דגשים על חלקים מסוימים בעולם התעשייה והייצור, כמו גם בעולם הארגוני, במטרה לשנות את האופן בו פועלת החברה כולה, וכך להביא לפריצות דרך חסרות תקדים. טויוטה מהווה כאמור את אחת הדוגמאות המתבקשות והמובהקות ביותר לכך, שכן מעבר להיותה יצרנית הרכב הגדולה והמצליחה בעולם לאורך עשורים שלמים היא גם חתומה כאמור על פיתוחן של טכנולוגיות חדשות לחלוטין והטמעתן בקנה מידה נרחב, בעצם בעולם הרכב כולו. החל מרכבים משפחתיים בטיחותיים ואמינים במחירים שווים לכל נפש, דרך ההנעה ההיברידית וטכנולוגיות ירוקות נוספות (דוגמת הנעת מימן) ועד להנעה אוטונומית או למחלקת הרובוטיקה המתקדמת ביותר בעולם אשר אמורה לשנות את האופן בו מתנהלים החיים האנושיים במגוון תחומים – טויוטה מהווה דוגמה מצוינת למקומות אליהם ניתן להגיע על ידי שילוב של עקרונות תרבותיים יפניים מסוימים, עם שוק חופשי וצרכים גלובאליים מסוימים.

 

לצפייה בדגמים החדשים של טויוטה לחצו כאן

 

אנחנו במתם מוטורס סוכנות משנה טויוטה ממתינים לכם לנסיעת התרשמות מרגשת! 

 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות