טויוטה

טויוטה כדוגמה ליישום מוצלח של עקרונות החיים היפניים בעולם העסקים - חלק ב'

בחלק הקודם של מאמר זה עסקנו במאפיינים מסוימים בתרבות יפן אשר משפיעים בצורה ישירה וניכרת על פעילותה של חברת טויוטה, מאפיינים אשר באים לכדי ביטוי בהצלחתה פורצת הדרך של החברה, כמו גם בכלכלת יפן בכללותה. מאפיינים דוגמת חתירה בלתי פוסקת למצוינות, הקפדה על משמעת ודיוק וכו' – כל אלו מכתיבים במידה רבה את אופן ההתנהלות בחברות יפניות, וגם בחברת טויוטה לאורך השנים. בעוד ברור כיצד מאפיינים אלו של התרבות היפנית באים לכדי ביטוי בהצלחות תעשייתיות ועסקיות מסחררות ובפיתוחם של תאגידי ענק חובקי עולם המקדמים את עולם הטכנולוגיה והחדשנות באופן מתמיד וקבוע, קיימים גם לא מעט מאפיינים נוספים בתרבות יפן אותם לא נקשר באופן מיידי עם הצלחה מסחרית או תחרות עסקית, אך גם הם משחקים תפקיד בהצלחתן של חברות דוגמת טויוטה – 

 

להסתפק רק במה שבאמת צריך – עקרונות חיים יפניים בפעולה בתחום הניהול העסקי

יפן היא כאמור מדינה בעלת תרבות עתיקה ועשירה ביותר, הכוללת זרמים, אידיאולוגיות ודרכי מחשבה שונות ומסקרנות. חלק ניכר מהתרבות היפנית במאות השנים האחרונות התפתח סביב פילוסופיות ואידיאולוגיות מזרחיות ייחודיות ומרתקות, דוגמת זן בודהיזם ומספר זרמים נוספים. גם בתוך אותן אידיאולוגיות/פילוסופיות ניתן למצוא לא מעט עקרונות מנחים אשר מיושמים ובאים לכדי ביטוי בתחומי החיים היפניים השונים, ובכללם גם בתחום הניהול העסקי (ובהשלכה מכך ניתן לזהותם גם בפעילות השוטפת של חברות יפניות דוגמת טויוטה).

אחד מעקרונות אלו הוא זה הקורא לנו להסתפק רק במה שאנחנו באמת צריכים, וניתן ליישם כיוון מחשבה זה על כל דבר ודבר בחיים, החל מארוחת הבוקר ועד לאופן בו מנהלים תאגיד חובק עולם. הכוונה אינה בהכרח לסגפנות או צניעות רדיקלית, אלא פשוט לאופן בו אנו מתבוננים במציאות ומחליטים מה אנחנו צריכים לעשות, מה כדאי לנו לקנות, במה כדאי להסתפק והיכן כדאי להתאמץ עוד על מנת להשיג יותר. יישום ישיר ומתבקש של קו מחשבה זה ניתן למצוא בשיטת ניהול אשר פותחה בטויוטה עצמה, ומשם התפשטה לחברות ותאגידים רבים נוספים. הכוונה היא לשיטת הניהול המכונה "ניהול רזה" (Lean Management). שיטה זו מהווה מתודולוגיית ניהול לכל דבר ועניין (כלומר, בתורה המפרטת דרכי פעולה ספציפיות, ולא רק ברעיון אמורפי ומופשט), והרעיון המרכזי העומד בבסיסה הוא הקטנה של הבזבוז בו כרוך תהליך הייצור, והעלאת רמת האיכות כתוצאה מהצמצום בבזבוז. זה אולי נשמע מעט מופשט וכללי, אך מדובר כאמור בפועל במתודולוגיית ניהול אשר מיושמת מזה שנים רבות הן במפעלי טויוטה והן בחברות ותאגידים רבים נוספים.

הקישור בין מתודולוגיית ניהול המיושמת בפועל לבין עקרונות פילוסופיים יפניים בני מאות ואלפי שנים הוא מתבקש – בחברה הפועלת על פי עקרונות אלו בכל תחומי החיים השונים, רק מתבקש כי נמצא יישום נרחב וארוך טווח גם בתחום כמו עולם הייצור והעסקים.

 

חתירה להרמוניה סביבתית ותפקידה של טויוטה בניסיון להצלת העולם

עקרון בסיסי ומשמעותי נוסף אותו ניתן למצוא בתרבות יפן ובזרמים דומיננטיים בה דוגמת הזן בודהיזם, אשר מחלחל בצורה משמעותית ביותר גם לעולם התעשייה והעסקים ובא לכדי ביטוי ניכר בפעילותה של טויוטה, הוא החשיבות המוענקת בתרבות זו להרמוניה עם עולם הטבע ועם הסביבה בה אנו גדלים וחיים. מדובר בתביעה בלתי פוסקת לחיים הרמוניים עם הסביבה, במקום דרכי פעולה אשר מתרכזות אך ורק בהכנעה וכיבוש הטבע, כפי שהיה נהוג במדינות המערב מאז ומתמיד (ובמידה ניכרת גם היום).

החשיבות המיוחסת להרמוניה עם הסביבה בתרבות היפנית באה לכדי ביטוי ניכר באופן הפעולה וההתנהלות של חברת טויוטה, למשל בדרכים בהן וחרת החברה לצעוד ובכיוונים בהם היא מפנה את משאביה, בראש ובראשונה במחקר ופיתוח של טכנולוגיות ידידותיות יותר לסביבה עבור עולם הרכב. בתור יצרנית מרכזית בעולם הרכב, האחראי לאחוז ניכר מפליטות גזי החממה של מאה השנים האחרונות, נענתה טויוטה לאתגר כבר לפני עשרות שנים, והפנתה משאבים עצומים אל עבר המחקר והפיתוח של הטכנולוגיה ההיברידית, אשר כיום נפוצה ביותר בעולם כולו (ובחברות רכב רבות נוספות). במקביל, משקיעה החברה לא מעט משאבים גם בפיתוח של טכנולוגיות נוספות אשר צפויות להקל על הלחץ האנושי על המערכת האקולוגית, דוגמת הנעת מימן (המתאפיינת בפליטה אפסית לחלוטין של חומרים מזהמים לאוויר).

כך, רבים רואים בטויוטה גורם מרכזי ומשמעותי בניסיון הגלובאלי הנרקם כיום להצלת המערכת האקולוגית המקיימת את כולנו. חברה בסדר גודל של טויוטה, הפועלת גם על פי עקרונות מיטיבים דוגמת זה הקורא לדרך חיים הרמונית עם הסביבה עבור האנושות כולה, נמצאת בעמדה ייחודית המאפשרת לה להשפיע בצורה ישירה וניכרת על הכיוון אליו צועד עולם התעשייה והייצור כולו.

במידה ותהליך זה של מעבר לשימוש בטכנולוגיות ירוקות למיניהן יימשך ויאפשר לנו למנוע או לעכב מספיק את הקטסטרופה האקלימית ואת קריסתה של המערכת האקולוגית, נוכל להודות לתרבות היפנית לא פחות מאשר לגורמים פועלים דוגמת חברת טויוטה עצמה...

 

אנחנו במתם מוטורס סוכנות משנה טויוטה ממתינים לכם לנסיעת התרשמות מרגשת! 

 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות