טויוטה

טויוטה בין 20 החברות המובילות בניהול חברתי

מדי שנה נערכת בארצות הברית רשימה של החברות המתאפיינות יותר מהאחרות במה שנקרא "ניהול חברתי". הכוונה היא לסגנון ניהולי אשר מקדם שוויון בין מינים, גזעים וקבוצות אוכלוסייה נוספות, במטרה לקדם רמה גבוהה יותר של שוויון חברתי במוסדותיה של אותה חברה, וכך גם בחברה האזרחית בכללותה. בחודש מאי השנה פורסמה הרשימה של שנת 2019, והאגף הצפון אמריקאי של טויוטה מופיע בה במקום ה 18 המכובד ביותר – עלייה של שבעה מקומות מהרשימה של שנה שעברה. על מה מעידה השתייכות לרשימה אקסקלוסיבית זו וכיצד היא משקפת את הערכים של טויוטה, כפי שאלו באים לכדי ביטוי באינספור נקודות שונות בניהולה השוטף של החברה?

 

תרבות ניהול שוויונית, מגוונת ומכילה

בעוד לרוב אנחנו רגילים לשמוע או לקרוא על טויוטה בהקשר של הדגם האחרון של טויוטה קורולה החדשה או הפיתוח פורץ הדרך האחרון שפיתחה חברת הרכב המובילה בעולם, אך הפעם החדשות אודות טויוטה מגיעות כאמור מכיוון אחר לחלוטין.

מדי שנה מתפרסם בארצות הברית אותו דירוג של חברות מסחריות, דירוג אשר בוחן את רמת הגיוון וההכלה שמיישמות חברות אלו בניהולן השוטף. הכוונה היא, בין היתר, גם ובעיקר לאוכלוסיות אליהן משתייכים עובדיה של החברה, והעובדה כי מנהליה מקפידים להעסיק עובדים מקבוצות אוכלוסיה שונות ומגוונות, וספציפית כאלו אשר זוכות לא פעם לאפליות חמורות בשוק העבודה ומחוץ לו, דוגמת קהילת הלהט"ב, קהילות אפרו אמריקאיות באזורים מסוימים, נשים כהות עור, וטרנים (פנסיונרים של הצבא האמריקאי אשר מתקשים פעמים רבות למצוא עבודה בגילאים מתקדמים) ועוד. כפי שניתן להבין, דירוג זה משקף בצורה יפה את הלך הרוח החברתי בארצות הברית (ובעולם המערבי כולו) בעשורים האחרונים, כזה השואף לשנות ולתקן התנהלות קלוקלת במגזר הציבורי והעסקי כאחד, במטרה למגר תופעות של אפליה על בסיס השתייכות לקבוצת אוכלוסייה זו או אחרת.

 

החברות הזוכות להופיע במקומות גבוהים יחסית ברשימה זו הן חברות אשר מדי שנה נבחנות מקרוב בכל הנוגע להתנהלותן השוטפת הרלבנטית, בתחומים כמו כוח אדם (אילו עובדים נשכרים לעבוד בחברה), נהלי עבודה והתנהלות במקום העבודה, אחוז המנהלים בחברה המגיעים מרקע אתני מסוים (דוגמת אפרו אמריקאים, לטינוס, אסייתים אמריקאים וכד'), היצע העבודה שמספקת החברה בשוק המקומי ובאופן כללי – הערכים המונהגים ומקודמים בניהולה של חברה זו.

בכל המדדים הללו, כמו גם במספר מדדים חשובים נוספים, הראתה השנה טויוטה צפון אמריקה שיפור ניכר לעומת השנה הקודמת, כחלק ממגמת שיפור מתמדת שמראה החברה בתחומים אלו מזה שנים. עובדה זו היא שזיכתה את החברה במקום מכובד בין עשרים החברות המובילות בצפון אמריקה בנושאים אלו, חברות המוכרות כתורמות רציניות לעלייה בשיווין בשוק העבודה האמריקאי, כמו גם לשיפור ושימור של ערכים ליברליים, מכילים ושוויוניים יותר.  

 

לא מפתיע בהתחשב בתרבות הניהול ועולם הערכים המונהגים בטויוטה

כל מי שעוקב מקרוב אחר חברת טויוטה ואחר התנהלותה במגוון רחב של תחומים במהלך העשורים האחרונים לא ממש יהיה מופתע מכך שגם בנושא זה של קידום שוויון הזדמנויות, מגוון אתני במקום העבודה, שמירה על זכויות הפרט ומדיניות ניהול "מכילה" יותר, מטפסת טויוטה במעלה הרשימה. כאמור, בטויוטה הוקצו משאבים רבים בשנים האחרונות באופן ברור ומכוון לקידום ערכים מאין אלו, למשל באמצעות תכניות עתירות תקציבים של מתן חזרה לקהילה המקומית או הקמת חטיבות וצוותי חשיבה וניהול אשר מטרתם היא לבנות מצבת עובדים מגוונת וצודקת כמה שניתן מבחינה חברתית.

הסיבה לכך שכיכובה של טויוטה ברשימת החברות ה"חברתיות" ביותר בצפון אמריקה אינה אמורה להפתיע את מי שבקיא במתרחש בחברה זו היא כי מזה עשרות שנים שהאופן בו מנוהלת טויוטה שם דגש ממשי על כיוון נכון יותר מבחינה חברתית וסביבתית גם יחד. על כך מעידות אינספור עובדות שונות הנוגעות להתנהלותה השוטפת של טויוטה לאורך השנים, כאשר דוגמאות לכך ניתן למצוא גם בתחומי הפעילות של החברה אשר אינם נראים במבט ראשון כרלבנטיים דווקא להתנהלות "חברתית". ספציפית, נכונותה של טויוטה להשקיע מיליארדים רבים של דולרים לאורך השנים במחקר ופיתוח של טכנולוגיות חדשות אשר עונות לדרישה החשובה והמחמירה של קיימות וידידותיות לסביבה (לעיתים גם במחיר של וויתור על רווחים וודאיים ומיידיים אך אשר ייקחו את עולם הרכב לכיוון מזיק יותר ורצוי פחות מנקודת מבט גלובאלית) מעידה על ההתחשבות המובנית של האנשים המכווינים את פעילותה של טויוטה בנושאים חברתיים וגלובאליים. בתור כוח מוביל אשר מכווין את עולם התחבורה והרכב כולו לכיוון ירוק, בר קיימא וידידותי יותר לסביבה ניתן לראות בטויוטה תאגיד ענק אשר שם כמה ערכים מרכזיים וחשובים על השולחן, ומקדם אותם לפני אינטרסים צרים של רווח גרידא. בכך, מדגימה טויוטה התנהלות רצויה וראויה לשבח מבחינה חברתית – במקום לדאוג אך ורק לשורת הרווח של התאגיד, ליישם מדיניות אשר תיטיב עם כלל האנושות למשך דורות קדימה.

 

יתרון שיווקי ותפעולי בלתי מבוטל

בנקודה זו חשוב מאוד לציין כי המדיניות הנ"ל של טויוטה וההכרה בכך כפי שהיא באה לכדי ביטוי במיקום הגבוה של טויוטה ברשימת החברות המתאפיינות ב"ניהול חברתי" אינה סותרת את חתירתה של החברה להגדלת הרווח – חתירה המשותפת לכל עסק באשר הוא. בטויוטה השכילו להבין כבר מזמן כי התנהלות נכונה יותר מבחינה חברתית אינה רלבנטית רק עבור דירוגים ורשימות שכאלו, כמו גם לא רק עבור העובדים והקהילות הנהנים מהתנהלות זו. בפועל, אופן התנהלות זה מהווה יתרון שיווקי ותפעולי בלתי מבוטל עבור כל תאגיד באשר הוא. העובדה כי בטויוטה דואגים לשכור עובדים מקבוצות אתניות שונות ומגוונות, לדוגמה, כמו גם העובדה כי משקיעים בחברה משאבי עתק ביצירת מקומות עבודה חדשים ותכניות קהילתיות שונות, תורמת משמעותית למוניטין של החברה, מה שבא לכדי ביטוי בגידול במכירות ובשיפור הדעה הכללית של הציבור הרחב בנוגע לתאגיד. גם מבחינה תפעולית מתברר לא פעם כי צוות עובדים מגוון ומיומן יכול לעבוד יחד בצורה טובה יותר במטרה לספק ערך מוסף משמעותי לחברה, במיוחד כאשר האקלים השורר בסביבת העבודה הוא זה של פלורליזם וקידום ערכים כמו שוויון הזדמנויות ופתיחות אל האחר. גם בכך מספקות חברות כמו טויוטה הדגמה חיה של היתרונות המהותיים והאינהרנטיים הקשורים באופן הדוק בסגנון ניהול חברתי אשר לוקח בחשבון את הצרכים והאינטרסים החברתיים והקהילתיים בסביבה בה פועל העסק.

 

מתעניינים בטויוטה חדשה? לחצו כאן לצפיה בדגמי טויוטה החדשים

 

לקבלת מידע נוסף אודות טויוטה התקשרו אלינו למתמ טויוטה חיפה לטלפון 04-8550550 או באמצעות ווטסאפ.

 

 

כתבות נוספות שיעניינו אותך בוודאי:

 

רכבי SUV טויוטה

 

טויוטה קורולה היברידית

 

טויוטה היברידית

 

טויוטה ראב 4




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות