טויוטה היברידית

הפיתוחים החדשים של טויוטה שמשנים את העולם לטובה 

חברת טויוטה מתפקדת מזה זמן רב בתור הרבה יותר מאשר עוד יצרנית רכבים. מזה כמה עשרות שנים שהחברה אינה רק אחת מיצרניות כלי הרכב המובילות והמצליחות ביותר בעולם, אלא גם אחד מהכוחות החדשניים החזקים ביותר בעולם הטכנולוגי.

נראה כי מבחינות מסוימות וחשובות במיוחד האנושות כולה מאוחדת במרוץ משותף לעבר יעדים מסוימים. מלבד לפיתוח טכנולוגיית הנעה ותחבורה מתקדמת, נוחה, יעילה וזולה יותר, מדובר ביעד על המשותף לכל תושבי כדור הארץ – המרוץ ליצירת טכנולוגיה ירוקה וידידותית לסביבה, כזו אשר תאפשר לנו להמשיך להתפתח ולחיות בעולם הזה בתנאים טובים, תוך כדי שמירה על איכות הסביבה ויתר צורות החיים אשר חולקות איתנו את העולם.

נראה כי גם (ואולי במיוחד) בתחום זה, משחקת חברת טויוטה תפקיד מרכזי. כיצד נובעת מסקנה זו מההיסטוריה של החברה, ומהם הפיתוחים בהם היא מעורבת כיום הרלבנטיים לנושאים החשובים של פיתוח טכנולוגיה ירוקה ומתקדמת יותר?  

ההנעה ההיברידית כאחת ההתפתחויות החשובות בעולם הרכב

נתחיל עם אחד הפיתוחים הגדולים והמשמעותיים ביותר של העשורים האחרונים בעולם התחבורה, פיתוח אשר "רשום" כמובן על שמה של ענקית הרכב היפנית המובילה. הכוונה היא כמובן למערכת ההנעה ההיברידית אשר פותחה על ידי חברת טויוטה כבר לפני מספר עשורים, כאשר בעשור האחרון תפוצתם של כלי רכב היברידיים עלתה משמעותית בעולם, וכיום מספר חברות מובילות בתחום מייצרות כלי רכב בעלי הנעה זו.

עבור מי שאינו מכיר את הפרטים, נזכיר רק כי העיקרון הכללי של הנעה היברידית הוא כי מדובר בכלי רכב המונע על ידי מערכת המשלבת בין שני מנועים שונים – מנוע בנזין ומנוע חשמלי. המנוע החשמלי נטען מפעולת הרכב באופן שוטף, ומאפשר למנוע הבנזין "לנוח" ולא לעבוד כלל חלק גדול מהזמן (דוגמת עמידה בפקקים, נסיעה במהירות נמוכה וכד'). התוצאה היא צריכת דלק יעילה באופן חסר תקדים עד להמצאת מערכת זו, ולכן מדובר בפיתרון ידידותי ביותר לסביבה, הן מבחינת פליטת גזים מזהמים והן מבחינת צריכת משאבים מתכלים דוגמת דלק (המיוצר מנפט).

    

בשנת 1997 השיקה טויוטה את הרכב ההיברידי הראשון בעולם אשר יוצר בייצור המוני – טויוטה פריוס, וכיום החברה מציעה מבחר של רכבים היברידיים, כולל אפילו רכבי שטח, דוגמת טויוטה ראב 4 – תחום בו אף אחד לא האמין עד לפני עשור או שניים כי הנעה ירוקה וידידותית יותר לסביבה היא בכלל בגדר אפשרות ריאלית.

המהפכה ההיברידית אשר החלה עם טויוטה וממשיכה עם עולם הרכב כולו היא יותר מאשר עוד פיתוח טכנולוגי מעניין. מדובר באחת הדרכים העיקריות בה מתכננת האנושות להילחם בזיהום הסביבה והנושא האקולוגי כולו, המאיים על המשך החיים בעולם. רק על ידי חידושים מרחיקי לכת ושאפתניים דוגמת פיתוח טויוטה היברידית קיים סיכוי כלשהו לחולל שינוי אמיתי בעולם בהקשר זה.    

 

הנעת המימן כבר כאן – טויוטה מובילה גם את החזית הבאה בתחום

למרות שההנעה ההיברידית היא יחסית חדשה בשוק הרכב (בסך הכל פחות מעשרים שנים) – כולנו כבר התרגלנו לראות רכבים אלו על הכביש וכבר מכירים את הרעיון הכללי.

בדיוק כמו בעבר, גם כיום נמצאת חברת טויוטה בחזית הבאה של הפיתוח הטכנולוגי אשר מיועד להיות יעיל, נקי וזול יותר עבור כולנו.

הנעת מימן מסתמנת כאחד התחומים המרכזיים והחשובים של עתיד טכנולוגיית התחבורה בעולם, וגם כאן כאמור, טויוטה היא חלוצה ומובילה בתחום. כבר לפני שנתיים השיקה החברה את הדגם "טויוטה מיראי" בעלת מערכת הנעת מימן, המיועד לציבור הרחב בשוק הרכב העולמי. כבר השנה נבנות באירופה תחנות תדלוק מימן רבות ובמהלך השנים הקרובות אנו צפויים לראות את הטכנולוגיה הזו מוטמעת בעולם הרכב ומתחילה להתפשט בעולם.

 

השימוש במימן הוא מתבקש מבחינות רבות. האספקט העיקרי והחשוב ביותר הוא כאמור האספקט הסביבתי – מדובר במערכת הנעה אשר אינה מזהמת בכלל (!!) כאשר תוצר הלווי היחידי שהמכונית פולטת הוא מים. הנעת מימן מתרכזת במה שמכונה "תא דלק" – תא אלקטרוכימי אשר למעשה ממיר אנרגיה כימית (שמקורה בשילוב בין מימן לחמצן), לכדי חשמל. כך, מנוע הרכב הוא בפועל חשמלי, אך החשמל המניע אותו מופק ממימן וחמצן – משאבים מתכלים ונקיים לחלוטין.  

 

מלבד לרכבי המימן הפרטיים שאנו צפויים לראות על הכבישים בשנים הקרובות במספרים הולכים וגדלים, חברת טויוטה משיקה בחודשים הקרובים גם אוטובוסים המונעים על ידי מימן. מספר מצומצם של אוטובוסים אלו צפויים להתחיל לפעול ברחובות טוקיו כבר בתחילת שנת 2017, כאשר טויוטה מתכננת להפעיל מעל למאה אוטובוסים כאלו ברחובות העיר בתוך ארבע השנים הקרובות.

 

כאן החשיבות של פיתוח הנעת המימן גדול עוד יותר – אוטובוסים ומערכות תחבורה ציבורית מסיעים כמות עצומה של אנשים בערים ברחבי העולם, והשימוש בכלי רכב נקיים לחלוטין מבחינת פליטת מזהמים יאפשר לשמור על איכות האוויר בריכוזים עירוניים, ולהפחית משמעותית את הכמות העולמית של פליטת גזי חממה.  

 

האם בעוד עשור או שניים נזכה לראות יצרניות רבות ודגמים רבים של כלי רכב המונעים על ידי מימן? בהחלט ייתכן שכן. בכל מקרה, גם את החזית המרתקת והמעודדת הזו מובילה טויוטה ככוח טכנולוגי משמעותי הדוחף את העולם לקראת פתרונות ירוקים וידידותיים יותר לסביבה.

 

טויוטה משנה גם את תחום כיסאות הגלגלים - חדשנות וטכנולוגיה פורצת דרך

התמקדנו עד כה בתרומה המשמעותית של טויוטה לפיתוח והפצה של טכנולוגיות הנעה חדשות וירוקות עבור כלי רכב פרטיים ורכבי התחבורה הציבורית.

אך הפרדיגמה פורצת הדרך על פיה עובדים סניפי הפיתוח השונים של טויוטה ברחבי העולם מתרחבת גם מעבר לעולם כלי הרכב ה"קונבנציונאליים". מדענים ומנהלים בטויוטה זוכים לחופש לחשוב מחוץ לקופסה ולנסות ולהעיז ללכת בדרכים אשר אינם בהכרח זוכים לכמות הגדולה ביותר של תשומת לב תקשורתית ואפילו בדרכים אשר אינן נראות בבירור כדרכים הרווחיות ביותר עבור החברה.

 

דוגמה מרתקת לכך ניתן למצוא בפיתוח החדש של חברת טויוטה בשיתוף פעולה עם חברת Deka אשר הוקמה על ידי ממציא הסאגווי – דין קיימן. פיתוח זה מגיע מתחום פתרונות הניידות עבור אנשים הסובלים ממוגבלויות שונות. למעשה, מדובר בדור הבא של כיסא הגלגלים המסורתי – פתרון טכנולוגי אשר מסייע למיליוני אנשים בעולם אך לא עבר פיתוח או שכלול מיוחד במהלך יותר ממאה שנים.

 

הפיתוח החדש נקרא "iBot". למעשה, פותח מוצר זה על ידי קיימן כבר לפני כעשרים שנים, וכעת טויוטה משלבת עימו כוחות במטרה לייעל את המוצר ולהפוך אותו לנגיש לכלל אוכלוסיית בעלי המוגבלות. מדובר בכיסא גלגלים חשמלי מיוחד אשר "יודע" כיצד לשנות מצבים, כך שהאדם המשתמש בו יוכל לעבור ממצב בו הוא נמצא בגובה של כיסא למצב בו הוא יושב בגובה קו העיניים של אנשים עומדים. בנוסף, מסוגל כלי רכב מיוחד זה לנסוע באזורים בעלי פני שטח מאתגרים ובלתי אחידים, כאלו אשר כיסא גלגלים רגיל אינו יכול לעבור בהם, כמו גם לעלות במדרגות ולבצע פעולות מורכבות נוספות. פיתוח חדש זה צפוי לאפשר למשתמשים בו טווח פעילויות ואזורים נגישים אשר לא היה בעבר לאנשים בעלי מוגבלויות. 

 

 

במקרה זה אנו עדים לאחת התכונות החשובות ביותר של חברת טויוטה כתאגיד חדשני של מחקר ופיתוח – הרצון והיכולת של המנהלים והמהנדסים בחברה לא רק לחשוב מחוץ לקופסה ולנסות ולהעיז ליצור דברים שבהווה נראה כי אינם אפשריים, אלא גם הרגישות האנושית, המביאה את אנשי החברה לנסות ולפתח טכנולוגיות חדשות אשר בפועל יסייעו לאוכלוסיות אנושיות שלמות, גם אלו אשר אינן בהכרח מהוות את מקור ההכנסה הפוטנציאלי הגדול ביותר.

 

 

לסיכום, "טויוטה" הוא מזה שנים רבות שם נרדף לחדשנות טכנולוגית פורצת דרך בעולם כלי הרכב. ניתן לראות כי לאורך העשורים האחרונים מתמקדת החברה בפיתוח טכנולוגיות ירוקות ומתקדמות יותר מאלו הקיימות כיום בעולם, במטרה לא רק לייעל את שוק הרכב העולמי, אלא גם ליצור עולם טוב ונקי יותר עבור כולנו ולהעניק פתרונות ייעודיים ומתקדמים לקבוצות שונות באוכלוסיה אשר זקוקות לפתרונות אלו. החל מתושבי הערים הצפופות והמזוהמות ביותר בעולם ועד לאנשים בעלי מוגבלויות, כמו גם כל אדם המעוניין בעולם עתידי נקי יותר ומזוהם פחות - חברת טויוטה היא חלוצה ומובילה עולמית לקראת מטרות חשובות אלו.




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות