טויוטה

ניידות לכל – תכנית פתרונות הניידות החדשנית של טויוטה

מזה עשורים רבים שחברת טויוטה מוכרת לא רק כאחד הכוחות המובילים והחזקים ביותר בעולם הרכב, אלא גם כאחת מחברות הטכנולוגיה החדשניות, השאפתניות ופורצות הדרך ביותר בעולם, חברה האמונה על אינספור פיתוחים טכנולוגיים חדשניים והבאתם לפס הייצור ההמוני, פתרונות אשר שינו וממשיכים לשנות באופן מהותי את העולם בו אנו חיים.

דוגמאות לכך לא חסרות – החל מפיתוח הרכב ההיברידי הראשון אשר יוצר בייצור המוני ונמכר ברחבי העולם ועד למחלקות רובוטיקה מתקדמות ביותר המשפיעות באופן משמעותי על התפתחותו של התחום. כעת ניתן למצוא באתר החברה פירוט בנוגע לכמה מפתרונות הניידות המתקדמים ביותר בעולם, פתרונות המפותחים כולם על ידי טויוטה ונמצאים בשלבים שונים של יישום. כפי שזה נראה, גם עבור אנשים מוגבלי ניידות, כמו גם תושבי ערים גדולות אשר אינם מעוניינים להחזיק ברכב פרטי "רגיל", מכינה טויוטה מגוון פתרונות ניידות אשר נראים ומרגישים עתידניים למרות שחלקם כבר ממש כאן.

 

הדור הבא והקומפקטי במיוחד של רכבים עירוניים –  i – Road

דוגמה ראשונה ומעניינת לפתרונות הניידות האחרונים מבית טויוטה היא זו של ה i – Road. כלי תחבורה זה מזכיר במידה מסוימת את מכוניות הסמארט האירופאיות אשר הציבו רף חדש של קומפקטיות עם יציאתן לשוק. ה i – Road של טויוטה הוא למעשה כלי תחבורה קומפקטי אף יותר, המיועד בראש ובראשונה למרחבים העירוניים הצפופים והעמוסים ביותר. למעשה, רכב זה הוא סוג של תלת אופן ממונע, אך כזה המעוצב ובנוי על ידי מפתחת ויצרנית הרכבים הטובה ביותר בהיסטוריה, וכך זה גם נראה – ל i – Road עיצוב עתידני אשר לא רק מקנה לא מראה עתידני ויוצא דופן, אלא גם מעניק לו יתרונות של ממש: נראה כי האופן בו כלי רכב זה בנוי מאפשר לו ניידות גמישה וורסטילית, כולל את האפשרות להשתחל למקומות הצרים והקטנים ביותר לצורך חנייה, למשל. הרכב האולטרה קומפקטי של טויוטה כמובן גם ידידותי לסביבה, ונראה כי עתידה להיות לו השפעה של ממש על האופן בו ייראו רחובות הערים שלנו בעוד לא יותר מכמה שנים ספורות

 

כיסא הגלגלים של העתיד - i – BOT

פיתוח מסקרן לא פחות הוא מה שנראה כמו כיסא הגלגלים של העתיד (גם אם מדובר בעתיד קרוב...), אותו פיתחו במעבדות המחקר והפיתוח של טויוטה במהלך השנים האחרונות. ה   i – BOT אינו דומה לאף כיסא גלגלים (או כל כלי רכב אחר) בו נתקלתם בעבר. מדובר בכלי וורסטילי ביותר, בו ניתן לשנות את התנוחות והמנח הכללי, למשל על מנת לשנות את גובהו של היושב על הכיסא במטרה להביאו לגובה העיניים של אדם עומד. בנוסף, האפשרות של ה i – BOT לנסוע גם על שני גלגלים בלבד מאפשרת לנווט ולהתנייד עימו גם בתנאי שטח שונים ומשתנים, וכמובן להגיע לכל מקום בעיר כולל לעלות ולרדת בקלות ממדרכות, להשתחל בין מכוניות חונות ועוד. נראה כי מבחינות רבות שמה לעצמה טויוטה כמטרה לשפר את יכולות הניידות והתנועה של אנשים בעלי מוגבלויות מסוגים שונים, ונקווה כי החברה תוכל לחולל בתחום זה את השינוי והקפיצה קדימה אותה חוללה בעולם הרכב עצמו

 

רכב העתיד בכבודו ובעצמו – TOYOTA CONCEPT

בין שאר הפיתוחים העתידניים שהוזכרו למעלה (כמו גם מספר נוספים), מציגה טויוטה גם מודל המייצג את חזון החברה לרכב העתיד האולטימטיבי. למרות שרכב זה עדיין אינו קיים בפועל, מניסיון העבר בעולם הטכנולוגיה ובפיתוחים של טויוטה בפרט, עולה כי לא יהיה מפתיע במיוחד לראות רכב זה במציאות על הכבישים בתוך כמה שנים ספורות, סביר להניח שפחות ממה שאנחנו מדמיינים לעצמנו כרגע.

ה TOYOTA CONCEPT הוא דגם של רכב עתידני לכל דבר ועניין, כזה אותו היינו מצפים לראות בסרטי מדע בדיוני, אך הפעם מדובר בדגם מאחוריו עומדת טויוטה, כך שמעניין במיוחד לראות מה בדיוק חוזה החברה עבור עתיד עולם הרכב. מלבד העיצוב העתידני במיוחד, מצויד רכב זה במערכת משוכללת במיוחד של אינטליגנציה מלאכותית, כאשר הרעיון הוא כי המחשב העצמתי של המכונית ממש לומד את הנהג והנוסעים, לומד להכיר את הרגלי הנהיגה של הנהג ו"צומח יחד איתו, במטרה להגן ולהוות השראה לנהג", כפי שנכתב באתר החברה. נראה כי הרעיון העומד מאחורי פיתוח זה הוא לרתום את הכוח האדיר שמציעה כיום אינטליגנציה מלאכותית על מנת ללמוד את דפוסי ההתנהגות הספציפיים של כל נהג ונהגת, על מנת שניתן יהיה לסייע ולהגן עליהם באמצעות מחשב המכונית, כמו גם לארח להם חברה ואפילו לבדר אותם, למשל בנסיעות ארוכות או מאוחרות בלילה. בעוד רעיון מסוג זה נשמע בעבר הלא רחוק במיוחד כמו מדע בדיוני לכל דבר ועניין, חייבים להודות כי כיום אין זה חזון מופרך במיוחד...

 

חזון התחבורה השיתופית – TOYOTA CONCEPT i RIDE

כמובן שלטויוטה חזון גם עבור עתיד התחבורה השיתופית – חברתית, כיוון בו העולם מנסה בבירור ללכת בעתיד הנראה לעין. הכוונה היא לתחבורה המבוססת פחות עם החזקה של רכבים פרטיים בידי כל משק בית ויותר על נסיעות משותפות ברכבים קהילתיים, ציבוריים או פרטיים. הרעיון הישן יחסית משנות התשעים של Car Pool  (נסיעה משותפת לעבודה של מספר אנשים העובדים ברכב אחד) צפוי להתגלגל בעתיד הקרוב לפיתוח המשוכלל החדש אותו חוזים בטויוטה. הכוונה היא לרכב קומפקטי ונגיש גם לאנשים בכיסאות גלגלים, אשר ייתכן ובעתיד גם יהיה אוטונומי, וייקח אנשים ברחבי העיר של המחר, תוך חיסכון ניכר וחשוב בפליטה של גזי חממה, בצריכה מיותרת של אנרגיה ובהורדה משמעותית של הצפיפות בכבישי המרחב העירוני. גם כאן, נקווה לראות את החזון של טויוטה מגיע לכדי מימוש כמה שיותר מהר...

 

יחס גם להולכי הרגל – טויוטה iWalk

חזון הניידות העתידני של טויוטה מתייחס כמובן גם להולכי רגל במרחב העירוני, ומציע את ה TOYOTA CONCEPT iWlak – כלי רכב כמותו לא ראינו מעולם, המיועד להסיע אנשים ממקום למקום בתנאי שטח שונים ובמקומות בהם רכבים (גם הקטנים והקומפקטיים ביותר, כולל אלו שמתכננת טויוטה) אינם יכולים להגיע. במובן מסוים מדובר בדורות הבאים והמתקדמים הרבה יותר של הסגווי (Segway), אך היו בטוחים כי במקרה של טויוטה הן העיצוב והן החומרה והתוכנה המרכיבות את ה iWalk מתקדמות ומשוכללות הרבה יותר מכל דבר דומה שראינו בעבר. רכב זה צפוי להיות אוטונומי ולשנות כליל את האופן בו הולכי רגל מתניידים ונעים ממקום למקום בעיר. בשלב הבא ניתן לצפות לראות כבר כלי תחבורה מסוג זה מתקשרים באופן רציף ושוטף עם כלי הרכב המתקדמים האחרים שימלאו את הכבישים (דוגמת אלו שצוינו כאן למעלה), ובכך הופכים את הניידות של כולנו במרחב העירוני ליעילה ונוחה הרבה יותר מאי פעם בעבר.

 

רובוטיקה לתמיכה וטיפול בבני אדם

כפי שציינו, טויוטה אינה מגבילה את תחומי המחקר, הפיתוח והייצור שלה לעולם הרכב בלבד, ומחזיקה באחת ממחלקות הרובוטיקה הגדולות והמתקדמות ביותר בעולם. בטויוטה עמלים היום על פיתוח הדור הבא של רובוטים אשר תפקידם הוא לסייע בחייהם של בני אדם במצבים שונים, תוך מתן מענה על צרכים שונים.

בהקשר זה מעניין במיוחד להתעכב על אחד מן הפיתוחים המוצגים באתר טויוטה – מערכת אשר מטרתה הוא להעניק עזרה וסיוע לקשישים ואנשים חולים המרותקים למיטה. מערכת זו, לה ניתן לקראו בפשטות גם – רובוט, מיועדת לאפשר לאנשים הזקוקים לסיוע שוטף בהתנהלותם היומיומית לעשות זאת ללא עזרתם של בני אדם אחרים, אלא רק בעזרתה של המערכת הזו. מלבד לסיוע במגוון פעולות יומיומיות פשוטות לכאורה (אך אשר אינן פשוטות כלל עבור אותם אנשים הזקוקים לסיוע), מאפשרת המערכת הנ"ל גם לחבר בין המטופלים לבין משפחותיהם בכל רגע נתון, ובכך להעניק למטופל/ת תחושת ביטחון משמעותית הכרוכה בידיעה כי למרות שהם מתנהלים באופן עצמאי מתלות באנשים אחרים (אלא רק נעזרים במערכת הרובוטית), הם יכולים ליצור קשר עם בני משפחתם והקרובים אליהם בכל רגע נתון.

 

רובוטים לסיוע בשיקום גופני

טויוטה מציגה גם מערכת רובוטית אשר תפקידה הוא סיוע וליווי צמוד של אנשים הנמצאים בתהליך של שיקום גופני (למשל, לאחר תאונה או מחלה קשה). מערכת זו מתוכננת לעבוד עם המטופלים באופן אינטנסיבי ויומיומי, תוך העברה של נתונים רפואיים שונים לרופא המטפל ותוך ביצוע מעקב צמוד, במטרה לסייע ולקצר עד כמה שניתן את תקופת השיקום, כמו גם להוזיל את התהליך עבור המטופל/ת. 

 

שני הפיתוחים האחרונים עליהם הצבענו, אלו של המערכות הרובוטיות המתוכננות לסייע בטיפול שוטף ובשיקום של בני אדם, מסמנים אולי את הכיוון המעניין ביותר אליו פונה טויוטה, אשר מוכרת לרובנו כחברת רכב גרידא. כיוון זה ממסקרן ומעודד מכמה בחינות, אך בראש ובראשונה מבחינת העובדה כי טויוטה מהווה מזה עשרות שנים את אחד מכוחות המחקר והפיתוח הטכנולוגיים החזקים ביותר בעולם. בכל הנוגע לעולם הרכב, טויוטה הסתמנה כבר מזמן כחברה בעלת החזון המרשים והמפותח ביותר, אך אפילו חשוב מכך – כבעלת היכולות והאמצעים להוציא לפועל את החזון הזה, באופן המשנה לחלוטין את התחום כולו. כאמור, פיתוח הרכב ההיברידי הראשון המיוצר בייצור המוני (עוד בשנת 1997) היווה נקודת מפתח מבחינה זו, ומספיק להתבונן בשוק הרכבים ההיברידיים בערך שני עשורים בלבד לאחר מכן על מנת להבין את ההשפעה שהייתה לטויוטה בהקשר זה. אם נוכל לצפות לראות רק מחצית מההשפעה הזו בכל הנוגע לפיתוחים הטכנולוגיים בתחומים כמו טיפול בקשישים או שיקום רפואי לאנשים הסובלים מפציעות, משמעות הדבר תהיה התקדמות עצומה בתחומים סופר חשובים אלו.

 

טויוטה משחקת תפקיד מפתח גם בעתיד התחבורה האוטונומית

גם אם נשאר לרגע בעולם הרכב עצמו, נראה כי העשור או שניים הקרובים טומנים בחובם מהפכות לא קטנות, וטויוטה צפויה להיות אחד מהכוחות המניעים והמובילים של מהפכות אלו – רק ממש בשנים האחרונות הכריזו בטויוטה על כניסה במלוא הכוח לתחום המחקר והפיתוח של כלי רכב אוטונומיים, ובעולם הרכב קיימת ציפייה ריאלית יחסית כי טויוטה תעשה לתחום זה את מה שעשתה לתחום ההיברידי בזמנו – תהיה מהכוחות החלוצים בהבאת הטכנולוגיה החדשנית הזו למצב של יצור סדרתי והמוני – שלב הכרחי וחשוב ביותר בכל הנוגע לתרגומו של פיתוח טכנולוגי זה לכדי מהפכה של ממש בפועל.

מספר רב של "שחקנים" וגורמים מרכזיים נוספים כבר נכנסו לתחום הרכבים האוטונומיים, חלקם שנים רבות לפני טויוטה. דוגמאות בולטות לכך הן כמובן גוגל, המפתחת כבר למעלה מעשור כלי רכב אוטונומיים, כמו גם מרבית יצרניות הרכב המובילות. אך כניסתה של טויוטה ל"מרוץ" מעוררת כאמור תקווה בה בקרב אנליסטים המנסים לצפות באופן שקול יחסית את מה שצפוי לקרות העשורים הקרובים בעולם הרכב. העידן האוטונומי, יש להבין, צפוי להביא לשינוי משמעותי גם בתצרוכת האנרגיה של האנושות כולה, וגם בתחומים מהותיים נוספים דוגמת ירידה צפויה ניכרת במספר ההרוגים והפצועים השנתי בתאונות דרכים וכו'. האינטרס של כולנו, אם כן, הוא לראות את טויוטה עושה בעולם הרכב האוטונומי את מה שעשתה כבר בתחומים אחרים...

 

 

היכנסו עכשיו למתם מוטורס סוכנות משנה טויוטה בחיפה , ותוכלו להינות ממגוון ההטבות השמורות ללקוחות הסוכנות . 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות