חדשנות בטויוטה

מדוע החידושים הטכנולוגיים ברכבי טויוטה מגבירים את הבטיחות

חברת טויוטה ידועה כאחת החלוצות הטכנולוגיות הבולטות של עולם הרכב, וכאחת החברות המשקיעות את הסכומים הגבוהים ביותר במחלקות של מחקר ופיתוח, אשר ייעודן העיקרי הוא פיתוח טכנולוגיות חדשות לחלוטין, ויישומן בעולם הרכב. אחת הדוגמאות המוכרות והבולטות ביותר לכך הוא פיתוח ההנעה ההיברידית ה"רשום" על שמה של טויוטה, והטמעתה של טכנולוגיה זו בעולם הרכב, כך שכיום יצרניות רכב רבות מייצרות רכבים היברידיים ולמעשה ממשיכות את קו הפיתוח שהתוותה טויוטה.

 

בעוד מדובר בחברת ענק המחזיקה במספר רב של מרכזים גדולים ומשוכללים של מחקר ופיתוח, מפנה טויוטה את המשאבים שברשותה בעיקר לפיתוח טכנולוגיות בטיחות, כמו גם טכנולוגיות יעילות וידידותיות לסביבה. דוגמת ההנעה ההיברידית מדגימה את התרומה ליצירת עולם רכב בר קיימא וידידותי יותר לסביבה, אך הפיתוחים הקשורים לבטיחות תופסים כיום חלק לא פחות משמעותי משוק המחקר והפיתוח בעולם הרכב. גם כאן, טויוטה מתפקדת במידה רבה כמובילה ומתוות דרך, כאשר כבר ניתן למצוא על הכביש מספר רב של דגמים המכילים פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים אשר תפקידם העיקרי הוא העלאת רמת הבטיחות.

 

מהם הפיתוחים העיקריים והבולטים הללו וכיצד משמשת הטכנולוגיה המתקדמת שמפתחת טויוטה להגברת רמת הבטיחות של כולנו?

 

 

חיישנים מתקדמים וכוח מחשוב אמין – אוטומטיזציה של מערכות הבטיחות ברכב

 

קיימים מספר ערוצים בהם מתפתחת טכנולוגיית הבטיחות בעולם הרכב. המאפיין העיקרי המשותף למרבית הפיתוחים כיום הוא השאיפה ההולכת ומתממשת לערוך תהליכים של אוטומטיזציה במערכות שונות ברכב, ובמיוחד במערכות הבטיחות למיניהן. על מנת לעשות זאת באופן מוצלח ולייצר מערכות בטיחות אוטומאטיות אשר מתפקדות בצורה אמינה ועולות על יכולותיהם שלנו – בני האדם הנהגים, מושקעים מרבית משאבי הפיתוח באספקטים שונים של בניית כוח מחשוב חזק יותר ויותר. הכוונה היא ליצירת מחשבים אמינים ומשוכללים יותר ויותר, אשר ניתן יהיה להפקיד בידיהם חלק הולך וגובר ממערכות הבטיחות ברכב, תוך כדי ביטחון מלא כי הם יתפקדו בצורה טובה. ככל שכוח המחשוב הולך ועולה, כך למשל מערך החיישנים המוצבים ברכב הוא משוכלל, יעיל ואמין יותר, ומאפשר למחשב של הרכב לזהות סכנות פוטנציאליות ברמת וודאות גבוהה יחסית ולהימנע מהן. למעשה, האופן בו באה ההתקדמות הטכנולוגית לכדי ביטוי בעולם הרכב דומה במידה רבה לאופן בו היא באה לכדי ביטוי בשאר תחומי החיים דוגמת תקשורת או רפואה – עלייה מתמדת בכוח המחשוב ויכולות של מחשבים אשר מתרגמת לפונקציות בספציפיות הרצויות בכל תחום ותחום. במקרה של עולם הרכב, הפונקציה הראשונה והחשובה ביותר היא כמובן בטיחות הנוסעים.

 

 

הסקפטיות של הצרכנים בנוגע להעברת האחריות למחשב הולכת ומתפוגגת

 

מיד נעבור לסקירה כללית של כמה מאותן מערכות חיישנים מתקדמות המעלות בפועל באופן משמעותי את רמת הבטיחות בעת נהיגה בדגמים החדשים של טויוטה, אך לפני כן חשוב לציין כי תהליך הפיתוח וההתקדמות הטכנולוגית לו אנו עדים בעולם הרכב, וספציפית בדגמים של טויוטה, אינו טריוויאלי כלל, וזאת לא רק מנקודת מבט טכנולוגית, אלא גם בכל הנוגע לדעת קהל. אחוז בלתי מבוטל מצרכני הרכב, וסביר להניח שבמידה מסוימת גם אתם או אנשים הקרובים אליכם, אוחזים בספקנות מסוימת בנוגע להעברת האחריות הכבדה על שלומנו ועל החיים שלנו לידי מערכות ממוחשבות. רבים מאיתנו נוטים להירתע מהרעיון של הפקדת האחריות על ניווט הרכב ומניעת תאונות לכדי מערכת ממוחשבת, מתוך מחשבה כי כמו כל מחשב גם מערכת זו עלולה להיכשל במצבים מסוימים ולא לתפקד כראוי, וכך לסכן את החיים שלנו.

 

בעוד אף מערכת – אנושית או ממוחשבת, אינה מושלמת ועלולה לטעות, מערכות המחשוב המפותחות כיום העולם הרכב אמינות ו"בטוחות" יותר ויותר, ולמעשה בפרמטרים רבים כבר עברו את רמת התפקוד הממוצעת של נהגים אנושיים. ההפנמה של מצב זה הולכת ומחלחלת בקרב הציבור הרחב, אשר מבין כי אין כל סיבה טובה להניח כי הסיכוי שהמחשב ייכשל ברגע האמת גבוה מהסיכוי שאנו, נהגים אנושיים, ניכשל. בשלב זה עדיין לא מדובר בהעברת מלוא הסמכות על הנהיגה לכדי מערכות ממוחשבות (למרות שתהליך זה נמצא ממש מעבר לפינה, ונסקור אותו בהמשך המאמר), אלא בשילוב הולך וגובר של מערכות אשר מסייעות לנהג ויוצרות שיתוף פעולה בין הנהג למחשב של הרכב. כפי שסקרי דעת קהל מעידים, כמו גם המכירות של הדגמים החדשים המכילים את אותן מערכות ממוחשבות מתקדמות, קהל צרכני הרכב מוכן יותר ויותר לקבל את ההתערבות (ולמעשה – את העזרה) של מערכות המחשוב במסגרת הנהיגה.

 

 

Toyota Safety Sense – טכנולוגיית בטיחות מתקדמת כבר בשימוש על הכביש

 

קיימות דוגמאות רבות לפיתוח והטמעה של מערכות מתקדמות טכנולוגית המיועדות להעלות את רמת הבטיחות בעת השימוש ברכב. חלק ממערכות אלו מאוגדות תחת המערכת הכללית – Toyota Safety Sense"" – חבילת מערכות הבטיחות המתקדמות אותה ניתן למצוא בגרסה זו או אחרת בדגמים החדשים שמשיקה טויוטה.

 

בתוך חבילה זו ניתן למצוא לדוגמה מערכת למניעת התנגשות, אשר עושה שימוש במצלמות וחיישנים מתקדמים המאפשרים למערכת לזהות מצב בו הסיכוי להתנגשות עם רכב אחר גבוהה. במקרה זה המערכת מתריעה לנהג אודות הסכנה ו"מייעצת" לו להאט ולבלום. במידה והנהג נענה להתראה ובולם את הרכב, המערכת עשויה לסייע לכוח הבלימה בעצמה, בהתאם לנתונים הרלבנטיים השונים (מהירות הרכב, רמת הסכנה להתנגשות, זמן הבלימה הדרוש וכו'). במידה והנהג אינו מגיב כלל והמערכת מזהה כי הסיכוי להתנגשות גבוה ביותר, המערכת עצמה יכולה לבלום את הרכב ולמנוע תאונה.

 

מערכת בטיחותית מתקדמת נוספת היא מערכת ההתראה על סטייה מהנתיב. גם כאן, עושה המערכת שימוש במצלמות וחיישנים מתקדמים שונים על מנת לזהות מצבים בהם הרכב סוטה מנתיב הנסיעה באופן לא מכוון (לדוגמה – כאשר הנהג מאבד ריכוז ונרדם על ההגה). גם כאן מופעלות מערכות התראה שונות אשר מעוררות את תשומת ליבו של הנהג, ובמקרים מסוימים עשויה המערכת להכניס תיקונים קטנים להיגוי ולסייע לרכב לשמור על נתיב הנסיעה. בנוסף למערכת זו ניתן למצוא בחבילת הבטיחות של טויוטה גם מערכת המיועדת לזהות מצבים בהם קיים סיכוי גבוה לפגוע בהולכי רגל, ולהתריע בפני הנהג.

 

מלבד להיגוי ומהירות הנסיעה, פיתחה טויוטה מערכות בטיחות מתקדמות נוספות אשר מתמקדות באספקטים נוספים מעולם הנהיגה. לדוגמה – שליטה על גובה האורות של הרכב. שימוש לא נכון ובלתי יעיל במעבר בין אורות נמוכים לגבוהים עלול מצד אחד לסנוור ולסכן נהגים אחרים על הכביש, ומצד שני לספק לנהג עצמו תאורה בלתי הולמת ומספיקה בחלק מן הזמן. לכן, ניתן למצוא בחבילת מערכות הבטיחות של טויוטה מערכת אשר תפקידה הוא לשלוט באופן אוטומאטי על המעבר בין אורות גבוהים לנמוכים בעת הנהיגה. את המעברים קובעת המערכת על פי רמת התאורה בסביבת הרכב, זיהוי של רכבים המתקרבים בנתיב הנגדי, זיהוי רכבים הנוסעים לפני הרכב באותו נתיב וכו'.

 

 

 

קיימות עוד תתי מערכות בטיחותיות רבות המערך הבטיחות המתקדם של טויוטה, אך התמונה הכללית דומה – מערכות מבוססות חיישנים המתאפיינות בכוח מחשוב חזק ומתקדם, אשר מסייעות לנהג באופן אקטיבי בזיהוי מצבים מסוכנים והימנעות מהם.

 

 

בדרך להעברה מלאה של השליטה למחשב – רכבים אוטונומיים

 

נסיים עם התייחסות מתבקשת לכיוון הברור אליו צועד עולם הרכב בכללותו, וגם חברת טויוטה. בחודשים האחרונים הכניסה טויוטה כי היא נכנסת במלוא הכוח לתהליך הכללי הגדול המתרחש בשנים אלו בעולם הרכב – פיתוח רכבים אוטונומיים.

 

רכב אוטונומי הוא למעשה ההמשך המתבקש של מערכות הבטיחות האוטומאטיות אותן תיארנו לעיל, אשר כבר נמצאות בשימוש בשוק הרכב בעולם. כפי שכיום ניתן לקנות רכב אשר יכול לבצע בעצמו חלק מהפונקציות אשר מסורתית רק הנהג יכול היה לבצע (דוגמת בלימה למניעת תאונה, ניווט הרכב כך שיישאר בנתיב הנסיעה וכד'), כך בעתיד הקרוב יחסית נראה על הכביש רכבים אשר מבצעים את כל מלאכת הנהיגה בעצמם. רכבים כאלו כבר נמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים, וחברות רכב שונות מפעילות מזה כמה שנים מספר כלי רכב אוטונומיים אשר נוסעים על כבישי ארצות הברית וצוברים מיילים ו"ניסיון", במטרה לשכלל את אבי הטיפוס הראשוניים במידה מספקת אשר תאפשר ייצור ושימוש המוני.

 

כאמור, לאחרונה הכריזה טויוטה על הקמתם של מרכזי מחקר ופיתוח בעלות של כמיליארד דולר אשר יתרכזו בפיתוח ושכלול טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, והעברתה למצב של ייצור המוני.

 

גם טכנולוגיה זו מעוררת מעט תימהון וסקפטיות בקרב צרכנים רבים, אך המגמה הכללית בשוק הרכב העולמי היא ברורה לחלוטין – העולם צפוי לעבור בעשורים הקרובים למכוניות אוטונומיות, אשר לבסוף יהיו בטיחותיות ואמינות יותר מהרכבים הקיימים כיום. גם כאן, צפויה טויוטה לשחק תפקיד משמעותי בתהליך, כחברת רכב מובילה אשר כבר הוכיחה לא פעם את יכולותיה לפתח וליישם טכנולוגיות חדשות ומתקדמות ביותר בעולם הרכב.

 




מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות