טויוטה

טויוטה על מימן (טויוטה מיראי)

המימן הוא גז שאינו רעיל. הוא חסר צבע ונחשב גם לגז הקל ביותר ולחומר הנפוץ ביותר באופן כללי. מצד שני המימן הוא דליק מאוד ולרוב עושים בו שימוש על מנת להטיס טילים אל החלל החיצון. שימוש נוסף שנעשה בו הוא בספינות אוויר שלא תמיד הגיעו את יעדן בשלום, וכן הוא המרכיב העיקרי של פצצת המימן הקטלנית.

 

כיצד מפיקים את גז המימן

ישנן דרכים שונות שבאמצעותן ניתן להפיק את גז המימן. אחת מהן היא ביצוע אלקטרוליזה שבמהלכה מפרקים מים על ידי זרם חשמלי. החומר הוא ירוק לחלוטין ולא פוגע בשום אופן בסביבה שלנו. זו גם אחת הסיבות שרבים רואים בו את הפתרון לזיהום האוויר שמתקיים כיום. כאשר אנו מדברים על מכוניות, יש כיום כמה טכנולוגיות שגורמים להן לנוע. טכנולוגיית ההנעה בעזרת מימן נקראת תא דלק.

 

מהו תא הדלק

מדובר על תא אלקטרו כימי אשר יודע להמיר את האנרגיה הכימית שמתקבלת (החיבור ביו החמצן למימן) לחשמל, שכן כאשר יש לפנינו מנוע של מכונית שהוא מנוע חשמלי לכל דבר ועניין. ההבדל הוא שבמקרה זה הוא מקבל את האנרגיה שלו מתא דלק לעומת הסוללה המוכרת. על הטכנולוגיה הזו עובדים המהנדסים שלח טויוטה יותר מ 20 שנה ורק כעת לאחר כמה שנים של ניסויים ונסיעות מבחן ניסיוניות בתנאי מזג אוויר שונים, מושק דגם המיראי.

 

דגם חדש-ישן

הדגם הנוכחי אינו חידוש, שכן כבר היה דגם אחר שפעל על מנוע מימן לפניו. מאידך הדגם ההוא נמכר רק במקומות מסוימים ולא לכל אחד. המיראי מיועדת לכל מי שחפץ בה, התנאי הוא כמובן שתהיה לו דרך לתדלק אותה במימן. העניין הוא שהיום אין הרבה תחנות דלק נגישות שיכולות לספק לרכב את גז המימן הנחוץ לו לתנועה.

 

אז מה קורה עם התחנות

באופן כללי, נבנו כמה עשרות תחנות מימן כאלו ברחבי אירופה (בעיקר), אך כרגע הן עדיין נמצאות בפיתוח. מה שכן ברור זה שמדובר במהפכה לכל דבר, היא תגיע במוקדם או במאוחר ומישהו יהיה צריך להתייחס אליה במלוא הרצינות. בדיקה שבוצעה למכונית מסוג טויוטה מיראי גילתה שהיא ממש טובה, והרכב מצטיין במאפיינים רבים - החל מהמרחב שהוא מספק לכל נהג, לוח המחוונים נוח ועוד. כמו כן, על פי עדויות לא מעטות, הנסיעה בטויוטה היא מאוד חלקה ונוחה, התאוצה היא טובה מאוד וניתן להגיע מאפס למאה בפחות ממאה שניות. על פי הצהרת היצרן הרכב לא אמור לעבור את ה178 קמ"ש, אך גם במהירויות כאלו הנסיעה היא שקטה מאוד ומזכירה טיסה בחללית או נסיעה ברכבת מודרנית מאוד.

 

סוגי נהיגה

כמו ברכבים אחרים גם כאן קיימת אפשרות לבחור בסוג הנסיעה. בדומה לדרייב או ספורט כך גם ברכב טויוטה זה ניתן לבחור בין אקו או פאוור. הבחירה צריכה להיות מושכלת, שכן היא תשפיע על טווח הנסיעה שלכם. טווח זה יכול להגיע גם על 500 ק"מ (כמו רכב רגיל). גם בנסיעה מאתגרת בכביש לא ממש ישר שמכיל פיתולים וסיבובים רבים הרכב מחזיק מעמד יפה מאוד ומשתף פעולה עם הכביש.

הרכבים החשמליים מציפים את מרכזי הערים והן לא רעות בכלל, אמנם מכונית אשר מונעת על ידי מימן היא פחות יעילה מהן אך את הדלק (מימן) ניתן להפיק בדרכים ירוקות לחלוטין. זהו יתרון עצום וניצחון לשוחרי איכות הסביבה אשר ישמחו להכיר רכב שלא מזהם כלל. בסופו של דבר היתרון החברתי הכי גדול של הרכב הנ"ל הוא העובדה  שהוא בעל זיהום ברמה אפס.

 

כמה זה עולה

מחירה של  טויוטה מיראי הוא לא זול, ולמעשה ניתן במחיר זה מכונית יוקרה ברחבי אירופה. את המחיר היקר יחסית ניתן כעת לזקוף לחובתו של המיסוי אשר ילך ויתמתן ככל שיעבור הזמן. גם הקמתן של תחנות מימן נוספות יביאו למתן לגיטימציה גבוהה יותר לרוכשים של הדגם הזה. וכך, כלי רכב אשר מונעים על ידי גז המימן הם כנראה העתיד של עולם התחבורה.

תאי דלק אמנם פותחו במקור על מנת להניע חלליות אל החלל החיצון, מאידך אין כל סיבה שמה שהביא חלליות אל הירח לא יזיז מכוניות על פני הקרקע. יש להניח שזה ייקח עוד כמה שנים טובות עד שיפתחו את המנוע המיטבי והיעיל ביותר אך כבר כעת ניתן לשער שרמת זיהום האוויר הכלל עולמית בדרך למטה. חברת טויוטה שהשקיעה מיליונים בתחום זה מאמינה מאוד בדרכה. על פי הצהרות, הרכבים העתידיים יוכלו לנסוע גם 1000 ק"מ בכל תדלוק. הציפיה היא שעד שנת 2025 יהיה מחירו של הרכב שווה למחירו של כל רכב אחר. סביר להניח שבעתיד נראה עוד רכבים רבים אשר מונעים במימן חוצים את מרכזי הערים.

 

 






מבצעים הזמנת נסיעת התרשמות הזמנת טיפול דרכי יצירת קשר נגישות